کد خبر: ۱۴۰۶۴
حکیم مهر - با وجود آنکه آبزی‌پروری همچون سایر بخش‌های دام و طیور در قوانین مختلف دیده شده است، اختصاص نهاده‌های ارزان باید به این بخش تعلق گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده و با توجه به گران شدن نهاده‌های کشاورزی، مقرر شد که آبزیان نیز همچون سایر بخش‌های دام و طیور مشمول دریافت نهاده شوند.

غلامرضا رازقی افزود: کنجاله سویا، گندم و سایر نهاده‌های کشاورزی که به‌صورت یارانه‌دار در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، از این پس به بخش شیلات نیز تعلق خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بخش شیلات همچون سایر بخش‌ها دیده شده است، زیرا مطابق قوانین موجود، شیلات جدای از کشاورزی نیست.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: هماهنگی‌هایی با مؤسسه جهاد استقلال، شرکت پشتیبانی امور دام و تمامی زیربخش‌های مسئول تأمین نهاده‌ها انجام شده است.

رازقی تصریح کرد: میزان نیاز کارخانه‌های خوراک آبزیان به نهاده تعیین شده و به بخش‌های ذی‌ربط ارجاع داده شده است.

وی یادآور شد: به محض تأمین شدن نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی، کارخانه‌های خوراک آبزیان می‌توانند سهمیه خود را دریافت کنند.

 

هنوز نهاده ارزانی به دست کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان نرسیده است

مدیرکل دفتر توسعه بازار شیلات ایران نیز در این باره اظهار داشت: آن بخش از نهاده‌های کشاورزی که توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین، تدارک و توزیع می‌شود، در اختیار شیلات قرار گرفته است.

دکتر عیسی گلشاهی تأکید کرد: کود اوره و ازت بدون مشکل در اختیار آبزی‌پروران قرار می‌گیرد، اما مابقی نهاده‌ها از قبیل کنجاله سویا و سایر دانه‌ها و ذرت که توسط شرکت پشتیبانی امور دام باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، هنوز به این بخش اختصاص پیدا نکرده است.

وی در ادامه گفت: سهمیه کارخانه‌ها مشخص شده و به مراجع ذی‌ربط فرستاده شده است، اما معاونت امور دام هنوز جواب قطعی درباره اختصاص نهاده‌های ارزان‌قیمت به شیلات نداده است.

گلشاهی همچنین افزود: بخشی از مشکلات این بخش مربوط به عدم ترخیص نهاده‌های دامی در گمرک است که شاید بلاتکلیفی این نهاده‌ها مانع شده تا نامه‌های ارسال‌شده از سوی این سازمان بی‌پاسخ بماند.

گفتنی است، آبزی‌پروران به‌دلیل کمبود نهاده و افزایش قیمت آن در بازار ناگزیر شدند قیمت تولیدات خود را افزایش دهند که در این راستا سازمان شیلات هماهنگی‌هایی را با شرکت پشتیانی امور دام و معاونت امور دام انجام داده است تا نهاده ارزان در اختیار این بخش نیز قرار گیرد، اما هنوز این تصمیم عملیاتی نشده است.

 

نظر شما
ادامه