کد خبر: ۱۴۰۱۰
حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اختصاص کد رهگیری برای فرآورده‌های تولیدی دامی و آبزی از اولویت‌های این سازمان است، گفت: 9500 پرونده تخلف در سال‌جاری به مراجع قضایی معرفی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، سیدمحسن دستور اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال 10 میلیون و 728 هزار و 775 کیلوگرم ماهی خوراکی به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: در همین مدت 18 میلیون و 921 هزار عدد تخم مرغ خوراکی و سه میلیون و 788 هزار عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی به خارج از کشور صادر شده است.

دستور ادامه داد: 276 هزار قطعه جوجه مادر تخم‌‌گذار، 391 هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی در بهار امسال از ایران به خارج از کشور صادر شده است.

وی از کشتار هفت میلیون و 238 هزار راس گوسفند و بره در سال گذشته در سطح کشور خبر داد و افزود: دو میلیون و 235 هزار بز، یک میلیون و 480 هزار راس گاو و 235 هزار راس بزغاله نیز در سال گذشته در سطح کشور کشتار شده که نسبت به سال پیش از آن چهار درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، 27 هزار نفر شتر، 6 هزار و 625 قطعه شترمرغ، 31 هزار و 700 راس گاومیش و 603 میلیون قطعه طیور نیز در سال گذشته کشتار شده که نسبت به سال گذشته 5.9 درصد رشد داشته است.

ورود 5000 دام زنده از ارمنستان به ایران

رئیس سازمان دامپزشکی از واردات پنج هزار دام زنده طی سه ماهه نخست امسال از ارمنستان به کشور خبر داد.

وی یا اشاره به اینکه طی سه ماه نخست امسال حدود پنج هزار رأس گوسفند از کشور ارمنستان به کشور وارد شده است، اظهار کرد: دام‌های زنده به صورت رسمی و کاملاً با نظارت سازمان دامپزشکی به کشور وارد شده‌اند.

وی افزود: دام‌های سبک زنده وارد شده از ارمنستان تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی در استان‌های مرزی از جمله آذربایجان‌شرقی و اردبیل به نزدیک‌ترین کشتارگاه انتقال داده شده و کشتار شده‌اند.

به گفته دستور، از کشور ارمنستان تنها گوسفند زنده وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 70 هزار دام سبک زنده وارد کشور شده بود.

دستور درخصوص قرنطینه‌های دامپزشکی در مرزهای کشور گفت: تمام واردات با مجوزهای دامپزشکی انجام می‌گیرد، بنابراین واردات و صادرات دام‌هایی که با مجوزهای بهداشتی سازمان دامپزشکی باشد، خطر انتقال بیماری ندارند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه سه وظیفه اصلی بر عهده سازمان دامپزشکی قرار دارد، افزود: مبارزه با بیماری‌های دامی، نظارت بر بهداشت دام و مبارزه با بیماری‌های واگیردار از جمله این وظایف است.

دستور تصریح کرد: یکی از اقدامات دیگر سازمان دامپزشکی، مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است که این امر سطح وسیعی از خدمات این نهاد را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نقش مهم و اساسی دارد.

وی تاکید کرد: مبارزه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید دام و طیور و نظارت بر سلامت مواد خام دامی نیز از سایر وظایف سازمان دامپزشکی است.

9500 پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش پنج درصدی نظارت و بازرسی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: حدود دو میلیون و 700 هزار مورد بازرسی و نظارت در سطح کشور انجام شده که 9 هزار و 500 مورد پرونده تخلفات به مراجع قضایی معرفی شد.

وی در مورد تعداد کشتارگاه‌های کشور یادآور شد: در کل کشور 63 مورد کشتارگاه صنعتی دام، 350 مورد کشتارگاه سنتی دام و 220 مورد کشتارگاه صنعتی طیور داریم.

دستور تأکید کرد: سال گذشته 350 تا 400 هزار رأس کشتار خارج از کشتارگاه‌های کشور کم شده است.

اختصاص کد رهگیری برای فرآورده‌های تولیدی از برنامه‌های دامپزشکی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کنترل کیفی و اختصاص کد رهگیری برای فرآورده‌های تولیدی دامی و آبزی از اولویت‌های این سازمان در سال‌جاری است.

وی افزود: در مرحله اول این طرح، اختصاص کد رهگیری برای مرغ مدنظر است که به صورت آزمایشی در حال انجام بوده و در شش ماهه اول امسال به نتیجه می‌رسد.

دستور افزود: اختصاص کد رهگیری برای فرآورده‌های آبزی و دامی نیز در دست انجام است و هویت‌دار کردن دام از جمله برنامه‌های سازمان دامپزشکی در سال جاری است.

وی از تقویت سامانه مراقبت در بیماری‌های دام به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان در سال جاری نام برد و اظهار کرد: در زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع نیز توافقات خوبی در سطح بین‌المللی انجام شده است.

 

نظر شما
ادامه