کد خبر: ۱۳۹۸۹

حکیم مهر - بیش از شش سال است که راه‌اندازی خانه شیر در فراکسیون صنایع غذایی و کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده، اما به دلایل غیرمنطقی هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: خانه شیر یکی از مقولاتی بود که از مجلس هفتم ضرورت احداث آن در کشور مورد تأکید قرار گرفت، اما با وجود گذشت بیش از شش سال هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: اگر خانه شیر با توجه به ساماندهی وضعیت بازار راه‌اندازی شده بود، نوسانات و مشکلاتی که اکنون دامداران با آن روبه‌رو هستند، پیش نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: خانه شیر به‌عنوان یک تشکل سیاست‌گذار و سامانده بازار در کشورهای صنعتی مطرح است، اما با وجود آنکه تولید، توزیع و تأمین فرآورده‌های شیری در اختیار بخش خصوصی است، هنوز تشکیل آن به شکل جدی در بدنه بخش خصوصی و مجلس دنبال نمی‌شود.

امیری کهنوج ادامه داد: تغییر دائمی قیمت شیر و فرآورده‌های آن یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان شده است، چرا که هیچ ضابطه‌ای برای میزان افزایش و زمان آن وجود ندارد، به‌طوری که ممکن است طی یک سال چندین بار قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا کند و هر بار مصرف‌کننده جز کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی و شگفت‌زده شدن از میزان افزایش قیمت‌ها، چاره دیگری نداشته باشد.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکل‌ها نباید انتظار داشته باشند دولت برای آنها خانه شیر بسازد و ساماندهی وضعیت شیر را دنبال کند، چرا که همه ارکان تولید، توزیع و صنایع تبدیلی شیر در اختیار بخش خصوصی است.

وی در پایان یادآور شد: مصرف سرانه شیر در کشور اکنون بین 78 تا 80 کیلوگرم گزارش شده است، این در حالی است که در صورتی افزایش مداوم محصولات لبنی و نوسانات بازار این فرآورده مرتفع نشود، تمام هزینه‌های مادی و معنوی برای سرانه مصرف دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت و چه بسا سرانه مصرف شیر کاهش پیدا کند.

 

نظر شما
ادامه