کد خبر: ۱۳۹۱۲
حکیم مهر - در حالیکه وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم روز گذشته در مراسم تودیع خود اعلام کرد "گوساله‌های پرتولید از نژادهای جدید وارد شده است" مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران این موضوع را رد و تصریح کرد: هیچ نژاد جدید دامی وارد کشور نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا - روز گذشته صادق خلیلیان در مراسم تودیعش واردات نژادهای جدید دامی را که توان تولید شیر و گوشت بیشتر را دارند جزء عملکردهای خود در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد اما سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران این موضوع را رد و تصریح کرد: تاکنون هیچ نژاد جدیدی به کشور وارد نشده است و در ایران تنها نژاد گاو هلشتاین وجود دارد که وطن آن در منطقه‌ای به همین نام بین کشورهای آلمان و هلند قرار دارد.

سلطانی اظهار کرد: این نژاد از سال ‌1350 به بعد آن‌هم از کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان به کشور وارد شد اما گوساله‌هایی که در سال‌های اخیر وارد شدند از نژادی جدید بلکه گوساله ژنومیک از همین نژاد هلشتاین هستند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: گوساله نر پروف شده که در سال‌های اخیر از طریق فعالیت‌های اصلاح نژادی و برای تامین اسپرم‌های باکیفیت تولید شده است پنج تا شش سال زمان می‌برد اما واردات گوساله‌های ژنومیک که البته از نژاد هولشتاین هستند در استفاده از این زمان صرفه جویی کرده است .

ارائه آمارهای نادرست که خلاف واقع یا ناشی از کمبود آگاهی است نه تنها مشکلی از پیش‌روی دامداران بر نمی‌دارد بلکه مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند لذا لازم است مرکز ارائه اطلاعات و آمار برای هر یک از بخش‌ها وجود داشته باشد تا آمارهایی که از میزان تولید، واردات و صادرات محصولات کشاورزی و دامی و حتی نهاده‌های تولید ارائه می‌شود درست باشد تا شاهد تکرار کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها و محصولات و مشکلات تنظیم بازار نباشیم.

گرچه خلیلیان پس از اتمام مراسم به سرعت از معرض دید حاضرین در جلسه‌ای که آمده بودند از خدمات او در چهارساله گذشته تقدیر کنند محو شد و پاسخ خبرنگاران را نداد اما امید است با تغییر مدیریت در وزارت جهاد کشاورزی این بخش زیربنایی و تولیدی به جای آمارهای غیرواقعی، رشد روز افزونی داشته باشد.

 

نظر شما
ادامه