کد خبر: ۱۳۷۵۱

حکیم مهر - یک کارشناس اسبق وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود افزایش قیمت علوفه دامی، احیاء صنعت دامی کشور از لحاظ تولید شیر و گوشت قرمز به یک برنامه زمان بندی ۱۰ ساله نیاز دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، امیر مفتخری کاشانی افزود: در حال حاضر پرورش دهندگان گاو شیری و گوشتی کشور با مشکل کمبود علوفه دامی، افزایش قیمت ها و عدم حمایت های دولتی از این صنعت مواجه هستند.
وی اظهار کرد: طی سالهای گذشته شرکت پشتیبانی امور دام با هدف حمایت و پشتیبانی از دامداران در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، اما به دلیل تصمیم گیری برخی از مسئولان این شرکت از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.
وی ادامه داد: با واگذاری این شرکت به وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه تجاری به این شرکت موجب شد تا به جای این که ماهیت اصلی خود را برای حمایت از تولید کنندگان صنعت دام و طیور انجام دهد، بیشتر به سود و زیان این شرکت بپردازند.
مفتخری کاشانی تصریح کرد: در حالی که در زمان فعالیت این شرکت در وزارت جهاد کشاورزی با حمایت های دولت علوفه مورد نیاز صنعت دام و طیور به موقع تامین و با یارانه در اختیار تولید کنندگان قرار می گرفت.
وی تاکید کرد: به رغم اقدامات مطلوب دولت در جهت اصلاح نژاد دام طی سالهای اخیر، در حال حاضر تولید صنعت دام سنگین کشور به دلیل افزایش قیمت علوفه دامی و عدم حمایت دولتی توجیح اقتصادی ندارد و کاهش جمعیت گاو شیری باعث کاهش تولیدات شیر و گوشت قرمز شده است.
این کارشناس اسبق وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص تولید گاو گوشتی نیز گفت: تولید گاو گوشتی در ایران به دلیل کمبود مراتع آزاد توجیح اقتصادی ندارد، بنا بر این برای تولید شیر و گوشت مورد نیاز کشور باید گاو شیری بیش از پیش مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.
مفتخری کاشانی افزود: هم اکنون به دلیل کمبود علوفه دامی روزانه بخشی از گاوهای شیری روانه کشتارگاه ها می شوند که ادامه این روند می تواند ضربه هولناکی برای صنعت دامی کشور به شمار رود.
وی اظهار کرد: در صورتی ضربه به صنعت دامپروری گاو شیری کشور، به طور قطع احیای این صنعت به ۳۰ سال زمان نیاز دارد.
وی اضافه کرد: اجرای طرح انتزاع و واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی می تواند در کاهش مشکلات این صنعت موثر باشد.

نظر شما
ادامه