کد خبر: ۱۳۷۱۷
حکیم مهر - باتوجه به افزایش جمعیت جهان و نگرانی برای تامین امنیت غذایی، برخی کشورها حشرات را منبع اصلی پروتئین غذاهای خود کرده‌اند و خوراک‌های متنوعی اعم از سوپ مار سمی تا تخم مورچه و عنکبوت سرخ شده را سرو می‌کنند و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد هم جایگزینی حشرات به جای گوشت دام و طیور را برنامه غذایی آینده جهانیان پیش‌بینی کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دوستداران محیط زیست نیز از حشره‌خواری پشتیبانی می‌کنند زیرا حشرات در مقایسه با گاوها گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر می‌کنند و حدود یک چهارم از خوراک دام را نیاز دارند.

صحبت از مصرف حشرات مسلما به مذاق ما خوش نمی‌آید اما ممکن است روزی فرا رسد که پیش‌بینی فائو محقق شود و حشرات به یکی از غذاهای اساسی تبدیل شوند چراکه با پیش‌بینی افزایش جمعیت جهانی از هفت میلیارد نفر کنونی به 9 میلیارد نفر تا سال 2050، تامین امنیت غذا به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های رهبران جهان تبدیل شده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تولید دام را یکی از دلایل عمده مشکلات مبرم محیط زیستی شامل پدیده گرمای جهانی، فرسایش زمین، آلودگی آب و هوا و از بین رفتن تنوع زیستی معرفی کرده است.

این نهاد سازمان ملل اعلام کرده که مصرف گوشت در سطح فعلی تداوم‌پذیر نیست و حشرات منبع پروتئینی جایگزین مناسبی هستند که تاثیر نامطلوبی نیز بر محیط زیست ندارند.

خوراک حشرات

بر اساس این گزارش، حشرات مواد مغذی مشابه گوشت را دارند و سرشار از پروتئین و حاوی آهن و کلسیم و همچنین ویتامین‌های A1، B1، B2 و ویتامین D هستند. حشرات قابل مصرف همچنین نسبت به گوشت خوک یا گاو، چربی کمتری دارند.

سوسک‌ها بیشترین حشرات مورد مصرف خوراکی!

اوا اورسلا مولر، مدیر جنگلداری، اقتصاد، سیاست و محصولات فائو می‌گوید: حشرات بسیار مغذی هستند و نقش مهمی در امنیت غذا دارند. دو میلیارد نفر یا حدود یک سوم از جمعیت جهان در حال حاضر حشرات را می‌خورند.

بر اساس تحقیقات فائو، حشرات با بیش از 1900 گونه، بخشی از رژیم غذایی دو میلیارد نفر از جمعیت جهان هستند و سوسک‌ها بیشترین حشرات مورد مصرف هستند که یک سوم از کل حشراتی که خورده می‌شوند را تشکیل می‌دهند اما کرم‌ها، زنبورها و جیرجیرک‌ها نیز بخش قابل توجهی از رژیم غذایی حشره‌خواری به شمار می‌روند.

پشتیبانی دوستداران محیط زیست از حشره‌خواری

خوراک حشرات

دوستداران محیط زیست نیز از حشره‌خواری پشتیبانی می‌کنند زیرا حشرات در مقایسه با گاوها گازهای گلخانه‌ای کمتری منتشر می‌کنند و حدود یک چهارم از خوراک دام را نیاز دارند. همچنین فضای کمتری نیز برای نگهداری آنها لازم است در حالیکه دامپروری‌ها موجب کاهش مناطق جنگل‌کاری می‌شوند اما تولید حشرات در ساختمان‌های پوشیده امکانپذیر است.

در حال حاضر نیز مواد غذایی و خوراک‌های غیرمتداولی در برخی از مناطق جهان مصرف می‌شوند.

سوپ مار سمی تا تخم مورچه و عنکبوت سرخ شده!

در هنگ‌کنگ سوپ مار در اغذیه فروشی‌ها عرضه می‌شود که با استفاده از مارهای سمی تهیه می‌شود.

پرورش مار برای تهیه غذا

در این منطقه افرادی وجود دارند که نسل‌هاست به پرورش مار برای تهیه این غذا پرداخته‌اند و معتقدند این غذای سنتی برای سلامت خوب است.

در شهر یوگیاکارتای اندونزی مارهای کبری شکار می‌شوند و از گوشت آنها در تهیه همبرگر و غذاهای دیگر استفاده می‌شود.

در کامبوج که مردم به دلیل شایع بودن آنفلوآنزای مرغی حاضر به مصرف مرغ نیستند، خوردن موش صحرایی محبوبیت یافته و همچنین عنکبوت سرخ شده نیز یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار در این کشور فقیر آسیایی است.

خوراک حشرات

در صحرایی نزدیک شهر تبوک عربستان غذای سنتی به نام کابسا معروف است که در تهیه آن از گوشت سوسمار اوروماستیکس استفاده می‌شود. این سوسمار می‌تواند به شکل سرخ شده یا حتی خام مصرف شود و طبق باور محلی، خون آن می‌تواند برای قو‌ی‌تر کردن بدن یا درمان بیماری استفاده شود.

در ایالت سانتاندر کلمبیا هر سال در فاصله ژوئن تا آوریل، کشاورزان و ساکنان مورچه‌های بزرگی به نام کولوناس را جمع آوری کرده و با آنها یک غذای اگزوتیک و ویژه درست می‌کنند.

اما شاید هیچ کس به اندازه مکزیکی‌ها که غذاهایی مانند تخم مورچه، ملخ، حلزون و کرم می‌خورند از پیام فائو استقبال نکرده‌اند!

در مکزیک حشرات صدها سال است که بخشی از رژیم غذایی مردم هستند و در دورانی که دامپروری وجود نداشت، حشرات به عنوان منبع پروتئین مورد مصرف قرار می‌گرفتند و حتی کاشفان کلمبیایی این سرزمین نیز نتوانستند مانع مصرف حشرات توسط گروه‌های قومی شوند.

 

نظر شما
ادامه