کد خبر: ۱۳۶۷۶

حکیم مهر - یک کارشناس طیور گفت: هزینه‌های مخفی در تولید مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد که به چشم نمی‌آید و دولت آینده باید با برآورد واقع‌بینانه این هزینه‌ها در جهت کمک به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای منطقی شدن قیمت‌هات اقدام کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، مجتبی زاغری - دانشیار گروه علوم دامی دانشگاه تهران - اظهار کرد: اخیرا کمیته‌ای در دانشگاه‌ها در حال نظرخواهی از کارشناسان است که وزیر آینده کشاورزی چه خصوصیاتی داشته باشد.

وی گفت: کارشناسان کشاورزی و دام به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که با این صنعت در ارتباط هستند و کسانی که بیشتر تحصیلات آکادمیک دارند و کمتر با بخش اجرا مرتبط هستند.

زاغری معتقد است: دولت تدبیر و امید باید از کارشناسانی استفاده کند که ضمن داشتن اطلاعات تئوریک از بخش‌های اجرا هم آگاهی داشته باشند.

این کارشناس طیور ضمن مرتبط دانستن بخش‌های تولید دام و طیور با دیگر بخش‌های اقتصادی کشور، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بدون توجه به سایر بخش‌های اقتصادی نسخه جداگانه‌ای برای صنعت طیور بپیچیم.

وی در این باره توضیح داد: هم‌اکنون تک‌ نرخی نبودن ارز به تولیدکننده ضربه می‌زند. تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای با ارز آزاد هزار تومان و تفاوتش با ارز مرجع حدود 2000 تومان است؛ این یعنی عملا قدرت رقابت از تولیدکننده گرفته می‌شود.

این کارشناس با پیشنهاد به دولت آینده برای اصلاح نرخ ارز گفت: دولت باید برآورد صحیحی از هزینه‌های تولید داشته باشد و قیمت‌ها را منطقی کند.

وی تاکید کرد: دولت آینده باید واقع‌بینانه و با مشورت کارشناسان مختلف و نه صرفا کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، هزینه‌های تولید را در نظر بگیرد. در حال حاضر بعضا برآورد هزینه‌ها واقعی نیست چون بعضی هزینه‌های مخفی وجود دارد که به چشم نمی‌آید.

 

نظر شما
ادامه