کد خبر: ۱۳۵۸۵

حکیم مهر - رییس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری جزییات سه طرح کلان ملی را که امروز با حضور رییس جمهور رونمایی شدند، تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر رحیمی با بیان این که طرح کلان اصلی که امروز مورد رونمایی قرار گرفت طرح کلان فناوری ونوآوری کسب دانش فنی و تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی است، تصریح کرد: این طرح حدود سه سال قبل به تصویب رسید که طی آن انستیتوپاستور مجری طرح بود و حمایت اصلی نیز توسط نهاد معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت.

وی افزود: برای تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی دو روش مدنظر قرار گرفت. یک روش، کشت سلولی است که در انستیتو پاستور مورد بررسی، تحقیق و آزمایش قرار گرفت و روش دیگر، روش تخم‌مرغی بود که در دانشگاه بقیه‌الله (عج) انجام شد که درنهایت بعد از یک سال کار کردن بر روی این دو روش مقرر شد که روش تخم‌مرغی به عنوان روش اصلی برای تولید واکسن مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، هم اکنون بیش از 80 درصد واکسن‌ها در دنیا از روش تخم‌مرغی تولید می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: بر این اساس دانش فنی این واکسن در دانشگاه بقیه‌الله به دست آمد و از حدود یک سال و نیم پیش این دانش فنی به بیرون دانشگاه منتقل شد و توسط بخش خصوصی مورد استفاده قرار گرفت و خط تولید این واکسن با اخذ مشاوره‌های خارجی در پارک فناوری پردیس تهران احداث شد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این خط تولید هم اکنون ظرفیت بالفعل تولید 400 تا 500 هزار دوز واکسن در سال را دارد و انشاء‌الله در طول چند ماه آینده ظرفیت آن به حدود یک میلیون دوز در سال خواهد رسید.

افتتاح سه طرح کلان ملی فناوری و نوآوری در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی

در این راستا سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت لزوم می‌توان این ظرفیت را تا چهار میلیون دوز در سال افزایش داد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیاز کشور به این واکسن بین شش تا هفت میلیون دوز است که با توجه به این که این سامانه احداث شده است، اگر لازم باشد، سامانه موجود توسعه می‌یابد به گونه‌ای که بتوان همه نیازهای کشور را برطرف کرد.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه با بیان این که علاوه بر رونمایی از طرح کلان فناوری و نوآوری کسب دانش فنی و تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی، دو طرح دیگر نیز مورد رونمایی قرار گرفت، گفت: یکی از این طرح‌ها مربوط به رونمایی از 12 ماده موثر دارویی است که تاکنون از خارج کشور وارد می‌شدند. این مواد مورد تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت قرار گرفته است و با آزمایش‌های دیگری که باید انجام شود این داروها می‌توانند وارد خط تولید شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شرکتی که مواد موثره ذکر شده را تولید کرده است، خودش نیز تولید کننده دارو است درنتیجه بلافاصله خود شرکت مسوول تولید صنعتی دارو خواهد بود.

رحیمی با بیان این که 9 عدد از 12 دارو ذکر شده مربوط به بیماری‌های مرتبط با سرطان است که از جمله آنها می‌توان به Bortezomib ، Cytarabine، Capecytabine وErlotinib، Vorinostat اشاره کرد، اظهار داشت: اگر این داروها امسال وارد بازار شود هم قیمت این داروها کاهش می یابد و هم این که خودمان می‌توانیم به خوداتکایی دست یابیم.

رحیمی سه داروی دیگر از 12 دارو موجود را مربوط به داروهای غیر سرطانی عنوان کرد و گفت: از جمله این داروها می‌توان به داروی «وارفارین سدیم» اشاره کرد که از عوامل ضدانعقادی است که از طریق مهار ساخت فاکتورهای انعقادی در کبد و در مسیر وابسته به ویتامین K اثر خود را اعمال می‌کند. این دارو برای پیشگیری از آمبولی در بیمار روماتیسمی قلب و فیبریلاسیون دهلیزی، پیشگیری از تشکیل لخته پس از نصب دریچه‌های مصنوعی قلب مصرف می‌شود.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از این داروها «سترورلیکس استات» است که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید این دارو با نام تجاری Serono تاکنون در انحصار یک شرکت خارجی بوده است.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طرح کلان دیگری که مورد رونمایی قرار گرفت را مربوط به 9 قلم وسایل و تجهیزات پزشکی عنوان و خاطرنشان کرد: 6 قلم از این وسایل، لیزرهای پزشکی هستند.

وی افزود: از جمله 9 وسیله پزشکی می‌توان به دستگاه سانتریفیوژ تیوبولار، دستگاه مانیتور علائم حیاتی با قابلیت پلی‌سومنوگرافی، دستگاه الکتروکوتر با قابلیت آگروپلاسما، دستگاه لیزر با کاربرد دندانپزشکی، دستگاه لیزر هولمیوم، دستگاه لیزر KTP، دستگاه لیزر LLLT، دستگاه لیزر CO و دستگاه تیلور اشاره کرد.

گفتنی است، طرح کلان ملی فناوری و نوآوری کسب دانش فنی و تولید 12 ماده موثره داروهای وارداتی که امروز رونمایی شد شامل

Warffarin Sodium،

،Gemcytabine، Capecitabin،Cytarabiane،Irinitecam

،Bortezomib، Erlotinib، Sunitinib، Vorinostat،

Imatinib

وDocetaxe است.

 

نظر شما
ادامه