کد خبر: ۱۳۵۵۲

حکیم مهر - هر سال در آغاز فصل‌ گرما و با افزایش میزان موارد گزارش بیماری‌های عفونی، از جمله تب مالت، به طور معمول بر هشدارهای متولیان بهداشتی هم افزوده می‌‌شود. 

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده و عفونی شده، به انسان انتقال می‌یابد.

این بیماری از سالیان قبل به صورت بومی در ایران وجود داشته و هر سال موجب ابتلای تعداد زیادی از انسان‌ها و متعاقب آن ناتوانی افراد می‌شود.

همچنین در اثر ابتلای دام‌ها سبب سقط جنین، کاهش وزن، کم شدن شیر و منع فروش و صادرات دام شده و صدمات اقتصادی هنگفتی را به دنبال دارد. 

راه‌های سرایت بیماری

عامل بیماری تب‌ مالت می‌تواند از راه دستگاه گوارش، تنفس و همینطور از راه‌های دیگر به بدن انسان وارد شود.

هادی باقری، کارشناس مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در خصوص راه‌های سرایت بیماری تب‌ مالت به خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار می‌کند: راه‌های انتقال بیماری مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده به ویژه پنیر تازه، سرشیر و بستنی خامه‌دار و آغوز است.

وی، آلوده بودن ظروف مورد استفاده در حین شیردوشی، تماس مستقیم با بافت‌های آلوده دامی به عنوان نمونه زمان کمک در زایمان دام مبتلا و یا تماس با پوست و مواد دفعی دام‌های مبتلا، تنفس گرد و غبار موجود در هوای طویله و اصطبل دام‌ها و یا آزمایشگاه‌ها را از راه‌های سرایت بیماری تب‌مالت ذکر می‌کند.

وی می‌افزاید: احتمال انتقال بیماری از طریق خون، پیوند مغز استخوان و انتقال آلودگی توسط حشرات نیز وجود دارد.

لازم به ذکر است؛ این عفونت باکتریایی اعضای خونساز بدن، از جمله مغز استخوان، کبد و طحال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گفتنی است؛ بیماری تب‌ مالت در مردان 20 تا 60 ساله شایع‌تر است. 

علائم بیماری تب مالت

ثابت‌ترین علامت تب است که بین 37.5 تا 40 درجه متغیر بوده و می‌تواند با احساس سرما یا لرز تکان‌دهنده همراه باشد.

دردهای منتشر بدن، سر درد، تعریق شدید به ویژه شب‌ها ، ضعف و خستگی، بی‌اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال از سایر علایم تب مالت است.

در نوع مزمن، علایمی مانند خستگی، درد عضلانی، کمردرد ،یبوست، کاهش وزن، افسردگی و ناتوانی جنسی به تدریج ظاهر می‌شود.

باقری، مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تصریح می‌کند: تب مالت یک بیماری مشترک انسان و دام است، بنابراین افرادی که با دام سر و کار دارند مانند کشاورزان، قصاب‌ها، دام‌پزشکان، دامداران، زنان دامدار که شیر می‌دوشند و افرادی که به مناطق آلوده مسافرت کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

بیان این مطلب ضروری است؛ در صورتی که فردی علایم تب مالت که در بالا گفته شد را داشته باشد باید حتماً به پزشکی مراجعه کند، لازم نیست بیمار از دیگران جدا شود، اما باید اطرافیان او نیز از نظر ابتلا به تب مالت مورد بررسی قرار گیرند.

اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری تب مالت

باید دانست که در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه پیش از مصرف آنرا به مدت 20 دقیقه جوشانده و در حین جوشاندن مرتب به هم بزنید تا تمام شیر حرارت لازم را ببیند.

باقری خاطرنشان‌ می‌کند: مردم باید از مصرف خامه و بستنی غیرپاستوریزه خودداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: پنیر تازه و بی نمک را قبل از مصرف به مدت دو ماه در آب نمک قرار دهید تا در صورت آلودگی میکروب بیماری از بین برود.

این کارشناس اذعان می‌کند: دامداران پیش از دوشیدن شیر از دام حتماً پستان دام و اطراف آن را با آب و صابون به خوبی بشویند و ظروف مخصوص شیر دوشیدن را قبل از استفاده با دقت کامل شست‌وشو دهند. شیر دامی که به تازگی سقط جنین داشته را نباید مصرف کرد.

لازم به ذکر است؛ گوشت حیوانات مبتلا به تب مالت اگر خوب پخته شود، قابل استفاده است.

باقری عنوان می‌کند: باید از تماس مستقیم با بافت‌های آلوده حیوان به ویژه ترشحات دستگاه ادراری، تناسلی و دهان خودداری کرد.

وی اضافه می‌کند: دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام‌های آلوده را سوزانیده یا به مقدار کافی بر روی آنها مواد ضدعفونی کننده ریخته به طور بهداشتی دفن شوند.

در صورت لزوم تماس با ترشحات رحمی و دام تلف شده سعی شود از دستکش استفاده کرد و از کشتار پراکنده دام‌ها در فضای باز باید پرهیز کرد. 

دام‌ها باید علیه تب مالت واکسینه شوند و در موقع نظافت اصطبل یا طویله، دهان و بینی را با پارچه تمیزی پوشاند.

باقری ادامه می‌دهد: افراد برای شناسایی حیوانات بیمار یا مشکوک باید با مأموران دامپزشکی همکاری مناسب را داشته باشند و از نگهداری دام آلوده در گله خودداری کرده و برای حذف آن با نظر دامپزشکی اقدام کنند.

ضروری است؛ مردم به هشدارهای مسئولان بهداشتی از طریق تبلیغات و روش‌های دیگر در زمینه پیشگیری از بیماری تب‌ مالت توجه کنند تا به این بیماری دچار نشوند.

 

نظر شما
ادامه