کد خبر: ۱۳۴۸۱
حکیم مهر - در حال حاضر 50 درصد صید را عروس دریایی تشکیل می‌دهد که با ادامه تکثیر آن، تهدید جدیدی در آب‌های جنوب به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: وجود عروس دریایی در آب‌های جنوب مشکلاتی را به‌وجود آورده است، به‌گونه‌ای که در زمان صید 50 درصد حجم ماهیان صیدشده را شامل می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: عروس دریایی موجود در آب‌های جنوب، دارای سرعت تکثیر بسیار بالایی بوده که از پلانگتون‌ها و زئوپلانگتون‌ها که غذای ماهیان دریایی را تشکیل می‌دهد، استفاده می‌کنند و بدین ترتیب باعث می‌شود که منابع غذایی جانداران دریایی محدود شود.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه مکانیکی و غیرمکانیکی برای از بین بردن این جانداران لازم است، اما نبود اعتبار مانع از انجام آن شده است.

مطلبی ادامه داد: با ادامه فعالیت ژله‌فیش‌ها (عروس‌های دریایی) ترکیب صید متحول خواهد شد؛ بنابراین باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

وی تصریح کرد: این مؤسسه طرح‌ها و مطالعاتی را انجام داده است که در راستای آن می‌توان از عروس‌های دریایی برای صنایع دارویی کشور استفاده کرد، زیرا این جانداران دارای ترکیبات غنی از مواد آلی هستند.

مقابله با تهدیدات زیستی نیازمند اعتبار است

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: لازم است اعتبارات مورد نیاز برای تهدیدات زیستی چون مقابله با شانه‌دار دریای خزر، عروس دریایی در آب‌های جنوب و کشند قرمز و شیری در آب‌های کشور اختصاص یابد تا کار مبارزه و مقابله با آنها از سر گرفته شود.

مطلبی تأکید کرد: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور چندین پایان‌نامه و طرح مطالعاتی در دستور کار دارد که اجرایی کردن آنها نیازمند اعتبار است.

وی در پایان اظهار داشت: هیچ‌یک از تهدیدات فوق در حال حاضر به مرحله بحران نرسیده است، اما مقابله نکردن با آنها ممکن است جانداران آبزی دریایی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

 

نظر شما
ادامه