کد خبر: ۱۳۴۵۴
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به 13تیر، روز ملی مهار بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 285 هزار و 591 رأس دام علیه بیماری سل و بروسلوز واکسینه شدند که 2575 نمونه خون‌گیری از دام به عمل آمد و 5742 رأس گاو مورد تست بیماری سل قرار گرفتند. همچنین 1094 قلاده سگ خانگی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر "مصطفی کنارکوهی" اظهار کرد: از 1415 مورد عامل بیماری عفونی برای انسان، 868 مورد آن که حدود 61 درصد را تشکیل می‌دهد، از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. این بیماری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ارتباطی نزدیک بین انسان و دام وجود داشته باشد یا از فراورده‌های دامی استفاده شود.

وی افزود: انتقال بیماری از حیوان به انسان به اشکال مختلفی از طریق مهره‌داران، بندپایان و سخت‌پوستان یا انتقال از طریق فراورده‌های دامی و نیز از طریق انگل‌ها صورت می‌گیرد. در انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود 15 درصد بیماری‌ها از طریق ویروس‌ها، 22 درصد از طریق قارچ‌ها، 38 درصد از طریق باکتری، 20 درصد از طریق انگل‌ها و حدود پنج درصد از طریق تک‌یاخته‌ها منتقل می‌شود.

کنارکوهی گفت: در 10 سال گذشته از 156 مورد بیماری نوپدید شناسایی شده، 86 مورد آن بین انسان و حیوان مشترک بود که ممکن است این بیماری‌ها در حیوان هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد ولی برای انسان خطرناک باشد.

وی ادامه داد: چند بیماری خاص مانند تب مالت و بیماری سل با دستورالعمل‌های خاص مبارزه می‌شوند که این بیماری‌ها از طریق مهره‌داران و حتی از انسان به انسان قابل انتقال هستند.

کنارکوهی درباره بیماری هاری گفت: این بیماری از طریق حیوانات گزنده منتقل می‌شود که برای مقابله با آن سگ‌های خانگی واکسیناسیون شدند. بیماری هاری که از طریق سگ منتقل می‌شود، موارد تکی در سال گذشته مشاهده شد که برای مقابله با آن باید ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد فعال شود.

مدیر کل دامپزشکی استان توضیح داد: در اواخر دهه 70 حدود 15 هزار مورد بیماری بروسلوز در سطح کشور وجود داشت که در پایان دهه 80 به 9000 مورد رسید. طبیعتا با فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است، این آمار رو به کاهش است. البته تردد غیرقانونی دام در استان و کشور موجب می‌شود، ریشه‌کن کردن یک بیماری با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون گسترده بیماری سیاه‌زخم منتج شد که از سال 91 واکسیناسیون این بیماری به صورت پایلوت در استان قطع شود و اکنون حدود یک سال از قطع واکسیناسیون آن می‌گذرد ولی تا ریشه‌کنی کامل باید سه سال از قطع واکسیناسیون بیماری بگذرد تا بتوان این موضوع را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد. البته بیماری سیاه‌زخم به طور متعدد ولی تکی در استان وجود داشته است و عامل بیماری آن می‌تواند تا 40 سال در عمق خاک باقی بماند.

کنارکوهی با بیان اینکه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان موجب شد اخیرا میزان ضایعات در اندام‌های حذفی دام‌ها در کشتارگاه‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد، تصریح کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، افرادی که حیوانی را نگه‌داری می‌کنند حتما برای واکسیناسیون و معاینه دام به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی مراجعه و در طپخ فراورده‌های دامی از حرارت بالا استفاده کنند.

 

نظر شما
ادامه