کد خبر: ۱۳۳۶

حکیم مهر -  مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه افزایش امنیت محیط زیست منجر به افزایش گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض می‌شود، گفت: متاسفانه گربه سانان متنوع ایران در معرض خطر انقراض قرار دارند.

علیرضا جورابچیان افزود: تنوع گربه سانان ایران دربرابر بسیاری از کشورها و حتی کل اروپا بی نظیر است .

این کارشناس محیط زیست ، پلنگ ، کاراکال ، سیاه گوش ، گربه شنی ، گربه پالاس ، گربه وحشتی ، گربه دشتی و ... را از جمله گربه سانان ایران دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش ورود انسان به قلمرو این حیوانات و کاهش عوامل زیستی از جمله غذا و امنیت بیشتر آنها با خطر انقراض مواجه هستند.

وی ، ایران را به علت داشتن تنوع گونه‌های جانوری ، یکی از کشورهای پرجاذبه برای گردشگران طبیعی در جهان عنوان کرد، و گفت: در صورتی که شرایط زیست محیطی برای ادامه حیات وحوش در کشور فراهم شود ، ایران در آینده نزدیکی می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران طبیعی جهان باشد.

جورابچیان در ادامه به تشریح وضعیت یوز آسیایی و روند پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پرداخت و گفت : درحالی که در فاصله سالهای ‪ ۷۳‬تا ‪ ۷۴‬تعداد یوز آسیایی به اذعان بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان محیط زیست کمتر از انگشتان دست و در نهایت بیشتر از ‪ ۱۵‬قلاده برآورد می‌شد ، امروز و با توجه به مطالعات و پیماش صورت گرفته بین ‪ ۷۰‬تا ‪ ۱۲۰‬قلاده یوز در ایران زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این گونه هم اکنون و با توجه به افزایش قابل توجه ، از خطرانقراض خارج شده یا خیر؟ ، گفت : این گونه طی دو دهه گذشته در دسته جانوران بسیار در معرض خطر قرار داشته و شاید بتوان این گونه را با توجه به افزایش جمعیت در سالهای اخیر در دسته در معرض خطر قرار داد ، ولی بازهم یورپلنگ ایرانی جزو جانوران در معرض خطر است و باید مورد حفاظت قرار گیرد.

جورابچیان در پاسخ به سؤال دیگری درباره حفاظت از این جانور در مکانهای غیر طبیعی و کنترل و تکثیر این گونه کمیاب تصریح کرد: قلمرو یوزپلنگ بسیار وسیع بوده و این جانور در گسترده بزرگی تردد می‌کند و قابل نگهداری در فضای بسته نیست.

وی، افزایش ضریب امنیت محیط زیست طبیعی این جانور را بهترین راهکار برای افزایش تعداد این گربه سان عنوان کردو گفت: در صورتی که جانوران مورد تغذیه این گربه سان به میزان کافی در محیط زیست وجود داشته باشند این جانور به خوبی می‌تواند رشد کرده و به حد طبیعی خود نزدیک شود.

مدیر پروژه حفاظت یوزپلنگ آسیایی سازمان محیط زیست افزود: افزایش پناهگاهها یا مناطق حفاظت شده برای یوزپلنگ، عامل موثری در حفاظت از سایر گربه سانان نیز محسوب می‌شود.

وی، وسعت پناهگاهها و مناطق حفاظت شده برای یوزپلنگ را حدود ‪ ۶/۵‬میلیون هکتار عنوان کرد.

نظر شما
ادامه