کد خبر: ۱۳۲۵۷
حکیم مهر - دامداران که علیرغم بی‌مهری‌ها و خلف وعده‌های متعدد، وعده خود برای تولید فرآوده‌های دامی را در سال گذشته جامه عمل پوشاندند، همواره بر تغییر و بهبود شرایط تولیدشان در سال جاری تاکید می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، تولید فرآوده‌های دامی از شیرخام گرفته تا گوشت قرمز در سال‌های اخیر با حواشی بسیاری مواجه شده چراکه دامداران معتقدند با وجود هزینه‌های سر به فلک کشیده تولید و آزاد بودن قیمت نهاده‌ها، کنترل جدی بر قیمت شیرخام صورت گرفته و از سوی دیگر نیز تضمینی نبودن خرید گوشت قرمز سبب شده تا نقش بازار سیاه و دلالان در تعیین قیمت گوشت قرمز پررنگ‌تر شود.

در این میان وعده‌های دولتی‌ها از اختصاص اعتبارات، تسهیلات ارزان قیمت و تحویل علوفه ارزان بدون وثیقه بانکی و ملکی تاکنون عملی نشده و دامداران هم موفق نشده‌اند در قیمت فرآوده‌های تولیدی‌شان براساس هزینه‌های خود تغییری ایجاد کنند چراکه از ماه گذشته مسئولان ستاد تنظیم بازار هموراه جلسات خود را بدون هماهنگی به بعد موکول کردند و بررسی قیمت و شرایط تولید همچنان مسکوت مانده است.

مسیح‌الله صیف علیان - دامدار نمونه گلستان – دراین باره به ایسنا گفت: تولید در صنعت دامپروری دیگر توجیه اقتصادی ندارد چراکه همواره قیمت‌ انواع محصولات پروتئینی تغییر می‌کند.

وی افزود: دامداران مجبورند نهاده‌های دامی را از بازار آزاد که توسط مافیا اداره می‌شود، تهیه کنند و قیمت انواع علوفه که 70 درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود، همواره روبه افزایش است اما فرآورده‌های دامی بر اساس قیمت مخص عرضه می‌شود و قیمت شیرخام نیز تحت نظارت است.

صیف‌علیان گفت: دامداران خواستار افزایش قیمت و گرانی محصولات نیستند اما باید برای تامین نهاده‌های دامی تدبیری اندیشیده شود تا میان هزینه‌های تولید و فروش محصول تعادل ایجاد شود.

این دامدار نمونه اظهار کرد: بسیاری از دامداران ورشکسته هستند و در این شرایط اقتصادی تنها دامداران بزرگ و با سابقه‌ی طولانی توانسته‌اند خود را سرپا نگه دارند.

صیف‌علیان افزود: علاوه بر نبود حمایت‌های دولتی، بیماری‌هایی مانند تب سه روزه باعث از بین‌رفتن دام‌های زیادی شده است ؛ به گونه‌ای که سال گذشته حجم انبوهی از دام‌های استان خوزستان از بین رفت و امسال نیز حداقل 30 درصد از دام‌های استان گلستان بیمار شدند که دامداران توانایی تامین داروهای مورد نیاز را ندارند.

همچنین سیدرضا خسروی - دامدار نمونه استان قزوین – در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان برای صادرات فرآورده‌های دامی همواره گوشت قرمز از خارج وارد می‌شود و از سوی دیگر دامداران بابت فروش و تحویل شیر خام تولیدی خود به کارخانه‌های لبنی ضرر می‌کنند.

خسروی تاکید کرد: دامداران خواستار تعیین قیمت کارشناسی فرآورده‌های دامی براساس هزینه‌های تولید در سال جاری‌ هستند اما تاکنون این قیمت‌ها برای آن‌ها تغییر نکرده است.

حسین بیگدلی - دامدار نمونه استان تهران - نیز به ایسنا گفت: با چنین شرایطی که بازار فرآورده‌های دامی ثبات ندارد و حمایتی از دامداران نمی‌شود تولید مقرون به صرفه نیست چراکه دامداران مجبورند علوفه و داروهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و محصولشان را به نرخ مصوب بفروشند.

وی افزود: از آنجاکه دولت هیچ‌ یک از فرآورده‌های دامی را نمی‌خرد، دلالان در این بازار نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و فرآورده‌های دامی را با قیمت‌های پایین می‌خرند و در بازار آزاد به قیمت بالا می‌فروشند.

این دامدار نمونه اظهار کرد: با توجه به اینکه فرآورده‌های دامی به درستی ارزش‌گذاری نمی‌شوند، دامداران نمی‌دانند که برای سال بعد می‌توانند به تولید ادامه دهند یا خیر چراکه آن‌ها نقدینگی کافی برای ادامه تولید ندارند.

شرایط و پتانسیل واحدهای دامی و پرواربندی‌های کشور به گونه‌ای است که در صورت تکمیل شدن ظرفیت آن‌ها، جلوگیری از خروج غیر مجاز دام‌های نارس و پرواربندی استاندارد و مناسب دام‌های سبک و سنگین می‌توان در تولید گوشت قرمز خودکفا شد و برای صادرات مازاد تولید نیز برنامه‌ریزی کرد اما چندین سال است که همچنان برای تامین 10 درصد از نیاز گوشت قرمز کشور محتاج واردات از کشورهای دوردست هستیم.

 

نظر شما
ادامه