کد خبر: ۱۳۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - کودکان به‌دلیل اینکه سیستم دفاعی بدنشان در مقایسه با بزرگسالان ضعیف‌تر است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

مدیر مسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره فروش جوجه‌های رنگی و نحوه راهیابی این دسته از پرندگان به کنار خیابان و فروش آن توسط دوره‌گردان گفت: در جوجه‌کشی‌ها و مرغداری‌ها زمانی که جوجه یک‌روزه دارای بیماری خاص، وازده و یا جوجه‌خروس باشد، به‌طور معمول معدوم یا از چرخه تولید حذف می‌شوند.

دکتر محمد لطفی‌زاده افزود: فروش هرگونه پرنده زنده اعم از جوجه رنگی که در کنار خیابان بدون نظارت سازمان دامپزشکی به فروش می‌رسد، ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه نظارت کافی بر نحوه فروش و عرضه آنها وجود ندارد، امکان انتقال بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در تماس نزدیک با این پرندگان وجود دارد.

لطفی‌زاده ادامه داد: بیماری‌های انگلی، باکتریایی و ویروسی از بیماری‌های مشترکی هستند که بر اثر تماس نزدیک با این موجودات قابل انتقال به انسان است که از مهمترین آنها می‌توان به آنفلوآنزا، سالمونلوز و بیماری‌های انگلی قابل انتقال به انسان نام برد.

وی تصریح کرد: کودکان به‌دلیل اینکه سیستم دفاعی بدنشان در مقایسه با بزرگسالان ضعیف‌تر است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های میکروبی قرار می گیرند.

مدیر مسئول مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود برای اینکه حس مسئولیت‌پذیری در کودکان افزایش یابد، والدین برای خرید پرندگان یا سایر موجودات زنده به مراکزی مراجعه کنند که تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار دارند.

لطفی‌زاده تأکید کرد: والدین زمانی که به‌دنبال تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان هستند، باید حفظ سلامت موجود زنده را به کودکان تأکید کنند تا حقوق حیوانات نیز رعایت شود.

وی در پایان اظهار داشت: لزوماً هر تماسی که با موجودات زنده برقرار می‌شود، منجر به انتقال بیماری نمی‌شود، ولی نگهداری موجودات معاینه‌شده و شناسنامه‌دار که نظارت بر عرضه آن وجود دارد، احتمال انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
0
0
میشه بفرمایید چه حیوانی برای بچه ها بخریم ک از همه لحاظ اوکی باشه؟
نظر شما
ادامه