کد خبر: ۱۳۰۷۲
حکیم مهر - در پی مذاکرات انجام‌شده، ترکمنستان موافقت کرد که مانند چهار کشور دیگر صید ماهیان خاویاری تجاری را متوقف کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب از امضاء تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و چهار کشور حاشیه دریای خزر خبر داد و گفت: ممنوعیت صید ماهیان خاویاری که از سال گذشته آغاز شده است، یک مخالف داشت که در پی مذاکرات انجام‌شده، پنج کشور موافقت خود را با این قضیه اعلام کردند.

غلامرضا رازقی افزود: کشور ترکمنستان موافق صید تجاری ماهیان خاویاری بود، در حالی که ذخایر این گونه باارزش اقتصادی به‌دلیل برداشت‌های مکرر کاهش یافته و قرار شده بود که تا مدتی فقط بازسازی ماهیان خاویاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سفر اخیر و گردهمایی پنج کشور حاشیه دریای خزر، تمامی کشورها برای اعمال ممنوعیت صید ماهیان خاویاری برای مدت پنج سال موافقت کردند.

رازقی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته ماهیان خاویاری را تنها برای مولدسازی و تکثیر از دریا صید می‌کند و بازسازی ذخایر را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: گونه ماهیان خاویاری موجود در دریای خزر خاص است و برای حفظ آن تمامی پنج کشور متفق‌القول شده‌اند که تنها به بازسازی و رهاسازی گونه‌های تکثیرشده بپردازند تا این دریا بتواند کاستی‌های سال‌های گذشته را که به‌دلیل برداشت مکرر و غیراصولی برداشت شده بود، جبران کند.

صید 68 تن ماهی خاویاری تنها برای تکثیر و مولدسازی انجام شد

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: سال گذشته 68 تن ماهی خاویاری تنها برای تکثیر و مولدسازی از دریای خزر صید شده است که بچه‌ماهیان تکثیرشده در زمان مقرر در دریا رهاسازی شدند.

رازقی تأکید کرد: برای حفظ گونه‌های باارزش باید منافع بلندمدت را مدنظر قرار داد و اجازه ندهیم که دریای خزر از این گونه خالی شود.

وی در پایان اظهار داشت: سازمان شیلات و مؤسسات تحقیقاتی شیلاتی تمامی تلاش خود را برای حفظ این گونه باارزش اقتصادی انجام می‌دهند.

 

نظر شما
ادامه