کد خبر: ۱۲۹۷۰

حکیم مهر - رئیس نظام دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: پرهیز از کشتار غیرمجاز دام از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، سیدرضا ثقلینی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه‌های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام‌هایی نظیر گوسفند و بز، گاو و شتر مرغ وجود دارد و در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نظارت بر کشتارگاه‌ها، سم‌پاشی دام‌ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها در پیش سرد از جمله اقداماتی است که باید توسط مسئولین امر در خصوص پیشگیری از این بیماری انجام گیرد.

ثقلینی به مسئولان اداره کل دامپزشکی توصیه کرد، به بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌ها در کشتارگاه‌ها توجه ویژه‌ای کنند.

رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی افزود: بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته دربدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت، کنه سخت عمدتاً از خانواده هیالوما است که درتمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسلهای بعد منتقل می‌شود.

وی عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و افزود: به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و مراقب سلامتی خود و اعضای خانواده باشیم.

ثقلینی افزود: از دامداران می‌خواهیم قبل از هرگونه جابه‌جایی دام‌ها سمپاشی بدن دام و اماکن دامی را مد نظر قرار داده و برای حمل و نقل دام‌ها گواهی بهداشتی از شبکه‌های دامپزشکی اخذ کنند و در نگهداری دام‌ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری را ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، استفاده از وسائل ایمنی مانند کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سمپاشی دوره‌ای علیه انگل‌های خارجی دام اعلام کرد.

 

نظر شما
ادامه