کد خبر: ۱۲۸۹۳

حکیم مهر - امسال با افزایش میزان برداشت تن‌ماهیان از دریا، پیش‌بینی می‌شود که حدود 230 تا 240 هزار تن برداشت شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: کشورهای حاشیه اقیانوس هند در اجلاس اخیر برنامه‌های سال جاری را تنظیم و اعلام کردند.

غلامرضا رازقی افزود: جمهوری اسلامی ایران توانست ثبت یک‌هزار و 330 شناور در اقیانوس هند را انجام دهد که قرار است ظرفیت صید تن‌ماهیان را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1389 حدود 139 هزار تن برداشت انجام شد و در سال 1390 برداشت تن‌ماهیان از اقیانوس هند به 170 هزار تن رسید.

رازقی ادامه داد: در سال 1391 میزان برداشت تن‌ماهیان از آب‌های اقیانوس هند به 200 هزار تن رسید و برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود 230 تا 240 هزار تن برداشت انجام شود.

وی با اعلام اینکه میزان مصرف داخلی به تن‌ماهیان 240 تا 250 هزار تن است، تصریح کرد: تا پایان سال خواهیم توانست در حد نیاز داخل تن‌ماهی برداشت کنیم.

تن ماهی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد

رئیس سازمان شیلات کشور با اعلام اینکه هزینه‌های مربوط به تن‌ماهیان نیز افزایش یافته است، یادآور شد: نوسانات نرخ ارز بر بخش صید و صیادی نیز تأثیر گذاشته است؛ به‌گونه‌ای‌که افزایش هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و فرآوری در کارخانه‌ها باعث شده که قیمت تن ماهی خریداری‌شده توسط مصرف‌کنندگان افزایش یابد.

رازقی تأکید کرد: تغییر روش‌های بهره‌برداری و افزایش تعداد شناورها خواهد توانست افزایش صید را در آب‌های اقیانوس هند رقم بزند.

وی از ایجاد سیستم کنترل ماهواره‌ای برای شناورهای صیادی خبر داد و اظهار داشت: شناورهایی که از مبداء خارج می‌شوند، در مسیر صید مورد رصد هستند و تا زمانی که تولیدات را تحویل دهند، تحت نظارت قرار می‌گیرند که بدین ترتیب امکان بهره‌برداری بیشتر و رصد لحظه‌ای فراهم می‌شود.

رازقی در پایان گفت: شناورهای جدیدی در دستور کار است تا به اقیانوس هند وارد شوند.

 

نظر شما
ادامه