کد خبر: ۱۲۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - روستای صوفیان کلاله با دشتهای وسیع و رویایی، پایتخت اسب اصیل و زیبای ترکمن بوده و تمام ساکنانش با اسب و اسبداری خو گرفته اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، در این روستای باصفا و کوچک که 1600 نفر جمعیت دارد، بیش از 200 راس اسب اصیل ترکمن شناسایی شده است، گونه زیبا که عروس اسبهای خزری لقب گرفته است.

اسبداری و اسبدوانی در روستای صوفیان کلاله از جلوه های گردشگری به شمار می رود و هر ساله گردشگران و علاقمندان به ورزش اسبدوانی و اسب از این روستا دیدن می کنند.
 
آنا قلیچی پرروش دهنده اسب ترکمن و از اهالی روستای صوفیان به خبرنگار مهر گوید: با توجه به اشتیاق و علاقه ای که بین اهالی منطقه برای پرروش اسب وجود دارد، نیاز است تا تسهیلات ارزان قیمت از سوی جهاد کشاورزی در اختیار پرروش دهندگان قرار گیرد.
 
وی با اشاره به برگزاری هشت دوره جشنواره اسب اصیل ترکمن در این روستا گفت: در اولین دوره جشنواره 20 تا 30 راس اسب اصیل در منطقه وجود داشت که اکنون تعداد آنها به 200 راس افزایش یافته که نشان از علاقه مردم به اسبدوانی است.
 
ابراهیم دردی صوفیان دهیار روستای صوفیان نیز با بیان اینکه این روستا، مهد اسبدوانی استان و کشور است، گفت: هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از روستا و شرکت در جشنواره اسب اصیل به روستا سفر می کنند.
 
اجرای طرح هادی صوفیان نیاز ضروری است
 
وی اظهار داشت: اجرای طرح هادی از جمله نیازهای منطقه است که قرار بود 10 سال پیش اجرا شود و به دلیل کمبود اعتبار تاکنون عملیاتی نشده است.
 
زکریا قلیچی رئیس شورای صفیان نیز با اشاره به جمعیت هزار و 600 نفری این روستا گفت: بیشتر اهالی منطقه به کشاورزی و پرورش اسب مشغول هستند.
 
وی عنوان کرد: دو باشگاه پرورش اسب نیز در منطقه فعال است و این روستا به عنوان پایتخت اسب اصیل ترکمن محسوب می شود.
 
قلیچی با اشاره به برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن، هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ میراث ملی و پرورش اسب اصیل عنوان کرد و گفت: تاکنون هشت دوره این جشنواره در این روستا برگزار شده است.
 
ثبت جشنواره و کورس اسب اصیل صوفیان
 
قلیچی بیان داشت: با توجه به اینکه این روستا هر سال میزبان جشنواره اسب اصیل است، تقاضا داریم تا محل همایش و کورس به صورت قانونی ثبت شود.
 
سید حمزه موسوی رئیس جهاد کشاورزی کلاله نیز گفت: با توجه به اینکه کلاله قطب اسب و اسبداری است و یکی از مناطق جذب گردشگران بوده، نهایت تلاش برای ارائه تسهیلات لازم به متقاضیان می شود.
 
شناسایی 388 راس اسب اصیل ترکمن در کلاله
 
وی اظهار داشت: تاکنون سه واحد صنعتی اسبداری دایر شده که 100 اسب اصیل در آن وجود دارد.
 
موسوی گفت: همچنین در مجموع 388 راس اسب ترکمن در شهرستان در سه واحد صنعتی و 70 واحد سنتی وجود دارد.
 
مدیرجهاد کشاورزی کلاله بیان داشت: همچنین در  کارگروه توسعه کشاورزی نیز 93 میلیون تومان برای طرح های اسبداری تخصیص یافته است و ما آمادگی داریم تا علاقمندان اسبداری با مراجعه به جهاد کشاورزی و ارائه طرح از بسته های حمایتی بهره مند شوند.
 
موسوی گفت: سال 90 و 91 نیز 250 میلیون تومان برای احداث جایگاه به اسبداران تخصیص یافته است.
 
عبدالکریم رجبی نماینده مردم کلاله، مینودشت، مراوه تپه و گالیکش در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به بستر فراهم شده، زیر ساختها در این زمینه مهیا شده و دو سرمایه گذار نیز برای توسعه صنعت اسبداری در منطقه شناسایی شده است.
 
وی اظهار داشت: پتانسیلهای لازم برای توسعه صنعت اسبداری در منطقه وجود دارد و با بانک کشاورزی نیز برای ارائه تسهیلات در این زمنیه توافقاتی صورت گرفته است.
 
رجبی بیان داشت: انشاء الله بتوانیم سرمایه گذاران را به منطقه صوفیان وارد کنیم و از اسب و اسبداری به عنوان پتانسیل در گلستان و کشور بهره بریم.
 
این نماینده مجلس عنوان کرد: حتی آمادگی داریم تا بصورت مشارکتی سرمایه سرگردان را جذب و در این زمیه سوق داده تا اشتغالزایی مناسبی صورت گیرد.
 
کلاله در شرق گلستان واقع شده است.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
0
امیدوارم این میراث برای آیندگان باقی بمونه
نظر شما
ادامه