کد خبر: ۱۲۸۴۱

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: طی سال گذشته 18 هزار و 856 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین و بیش از 71 هزار قطعه طیور گوشتی غیرقابل مصرف در کرمان ضبط و معدوم شد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، محمدمهدی یزدان پناه اظهار داشت: بیش از 600 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک و بیماری‌های دامی در سال 91 واکسینه شدند.

وی با اشاره به نقش دامپزشکی در بهبود سلامت و بهداشت عمومی جامعه اظهار داشت: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک می‌توان گام مؤثری در تحقق دام سالم و غذای سالم برداشت.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با بیان اینکه کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دام با هدفمندسازی واکسیناسیون از طریق تلاش کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد، افزود: طی سال گذشته بالغ بر 646 هزار و 711 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یک اصل مهم پیشگیری است، افزود: همکاری دامداران با ماموران دامپزشکی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه گسترش و توسعه واکسیناسیون دام می‌تواند از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پیشگیری کند، خاطر نشان کرد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون 19 هزار و 276 رأس دام علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسینه شدند.

این مسئول از کنترل و بازرسی بهداشتی 144 هزار و 422 رأس دام سبک و سنگین و بیش از 3 میلیون و 840 هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های شهرستان کرمان طی سال گذشته خبر داد و بیان داشت: در این راستا مقدار 18 هزار و 856 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین و بیش از 71 هزار قطعه طیور گوشتی غیرقابل مصرف انسانی ضبط و معدوم شد.

اجرای طرح EPG در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: طرح EPG با هدف شناسایی مناطق آلوده به بیماری‌های انگلی روده‌ای در دامداری‌های شهرستان فهرج در حال انجام است.

مهدی بمان دشتی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج بر اساس دستورالعمل رسیده از اداره کل دامپزشکی استان کرمان با هدف غربالگری مناطق آلوده و آگاه‌سازی دامداران از عواقب بیماری‌های انگلی و روش‌های پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری‌ها اقدام به نمونه‌گیری از دام‌های شهرستان و ارسال به اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای بررسی میزان آلودگی دام‌ها کرده است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و شرایط آب و هوایی منطقه میزان درگیری دام‌ها به بیماری‌های انگلی به‌ویژه انگل‌های روده‌ی افزایش یافته است، همچنین با توجه به عدم آشنایی دامداران با این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان آن میزان شیوع بیماری‌های انگلی در منطقه افزایش یافته است.

بماندشتی تصریح کرد: بیماری‌های انگلی روده‌ای در دام‌ها از دسته بیماری‌های مزمن است که با وجود اشتهای زیاد دام به مصرف غذا سبب لاغری تدریجی دام و در نهایت در اثر بی‌توجهی به درمان مرگ دام را به دنبال دارد.

وی از دامداران خواست با رعایت بهداشت در دامداری‌ها و تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا دام به بیماری‌های انگلی به طور متوسط حداقل سه مرحله در سال برای دام‌های خود از داروهای ضدانگل استفاده کرده و برای تاثیر مناسب دارو و حذف کامل انگل‌های روده‌ای از بدن دام در هر مرحله، درمان را 14 روز بعد تکرار کنند.

 

نظر شما
ادامه