کد خبر: ۱۲۸۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از کنترل بیماری چشمی استرپتوکوزیس در مزارع آبزیان این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر، دکتر محمد سیاح با بیان اینکه این بیماری یکی از  بیماری های باکتریایی بوده و منجر به وارد آمدن خسارات اقتصادی به آبزی پروران می شود تصریح کرد : واکسیناسیون از مهمترین روشهای پیشگیری از بیماری بوده که باعث بالا بردن سطح ایمنی دربرابر عوامل بیماری زا و افزایش تولید از نظر کمی و کیفی خواهد شد.
وی گفت: یکی از معضلاتی که در دو سال گذشته گریبان گیر  آبزی پروری این شهرستان شده  شیوع بیماری چشمی استرپتوکوزیس بود که با واکسیناسیون  و رعایت شرایط بهداشتی  و مدیریتی بموقع در حال حاضر تحت کنترل است .
سیاح افزود : یکی دیگر از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در مزارع پرورش ماهی، بکارگیری مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی است که از ابتدای سال در کلیه مراکز اجرایی شده که ماهیانه گزارشات  و اقدامات صورت گرفته  به این شبکه ارائه می گردد.
وی خاطر نشان کرد با راه اندازی سیستم پایش و مراقبت بیماری آبزیان (GIS) از ابتدای سال در شهرستان امیدواریم گامی موثر در ارزیابی بهداشتی مزارع برداشته شود ، در این سیستم ورود بچه ماهی به مزارع از ابتدا تحت کنترل بوده و عملیات واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی ثبت شده و درصورت تایید  سلامت توسط مسئول بهداشتی و این شبکه، گواهی سلامت صادر ودرانتها اجازه فروش داده می شود .
دکتر سیاح خطاب به پرورش دهندگان ماهی گفت: با توجه به اینکه ماهی غذای سلامتی است و ارزش غذایی بالایی دارد به همین جهت برای حفظ کیفیت آن باید کوشید، وی حفظ کیفیت آب،تغذیه مناسب، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ماهیان جدید و واکسیناسیون را مهمترین نکات  برای پیشگیری از بیماری وسلامت و کیفیت ماهی دانست.
دکتر سیاح در ادامه گفت : 12مزرعه تولید ماهی سردابی در این شهرستان وجود دارند که سالانه 80 تن ماهی و بیش از 180 هزار قطعه بچه ماهی تولید می کنند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید جوان. متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان
|
-
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
0
با سلام. خواهشمند است قبل از درج اخبار ، حداقل یکبار این خبر توسط یک دامپزشک متخصص مربوطه مطالعه شود تا از چنین اظهار نظرهایی که وجهه دامپزشکی را زیر سوال می برد جلوگیری شود. بیماری استرپتوکوکوزیس یک بیماری باکتریایی سیستمیک در ماهی است که یکی از علائم عمومی آن بیرون زدگی چشمها است و این بیماری بیماری چشمی که عنوان شده است نمی باشد.
سيد جليل ذريه زهرا
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
0
0
با سلام
از همه دوستان و همكاران جوان و متخصصين دامپزشكي آبزيان انتظار مي رود كه با يكديگر همپوشاني داشته و در عرصه هاي كاري و علمي يكديگر را حمايت نمايند و ضمن انتقاد سازنده از ادبيات سازنده تري در مكاتبات خود بهره گيرند. در ضمن با عنايت به گستره بالاي انتشار اين بيماري و اندميك شده آن در كشور و بهره گيري بي رويه از آنتي بيوتيك هاي مخرب و خانمانسوز در مزارع آلوده، بديهي است كه بحث واكسيناسون از اولويت هاي اساسي در طب پيشگيري و كنترل بيماري هاي آبزيان محسوب مي گردد. بويژه آنكه در سالهاي اخير از سوي موسسه تحقيقات شيلات ايران و دانشگاه هاي تهران و شيراز و موسسه رازي اقدامات ارزشمندي در جهت ساخت و توليد واكسن اين بيماري صورت گرفته است كه حمايت همه جانبه از توليدات و واكسن هاي ساخت محققين كشور از وظايف مهم همه متخصصين دلسوز دامپزشكي آبزيان كشور است تا انشالله در بحث مبارزه و ريشه كني اين عارضه ويرانگر نيز كه خسارات ميلياردي به صنعت ماهيان سردآبي كشور وارد مي نمايد موفق گرديم. نكته دوستانه آخر آنكه واژه استرپتوکوکوزیس خود به معناي بيماري است و قبل از آن استفاده از واژه بيماري از نظر علمي صحيح نمي باشد. توفيق و سلامتي همه عزيزان فرهيخته را آرزومندم.
سيد جليل ذريه زهرا - مدير بخش بهداشت و بيماري هاي آبزيان موسسه
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
0
0
ضایعات چشمی به صورت اگزوفتالمی خو نریزی چشمی کاتاراکت وسایر نشا نیها از علا یم بسیاری از بیماریهای عفونی وانگلی می باشد اینکه از بیماری چشمی جلو گیری کردند جل الخالق با توجه به فصل نه چندان گرم به ویژه در منطقه نسبتا سرد قوچان مبارزه با استرپتو کوک آنهم با واکسن غوطه وری بعید به نظر می رسد؟ منتظر فصل گرما و شیوع بیماری نباشیم ! چون ریشه کن فرمودند.
نظر شما
ادامه