کد خبر: ۱۲۷۶۹

حکیم مهر - مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: ‌‌ریگان بستر مناسبی برای پرورش گاو جرسی است.‌
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شهرستان ریگان با دارا بودن حدود 11 هزار رأس گاو یکی از مهم‌ترین قطب‌های پرورش دام در استان کرمان تلقی می‌شود.

وی اظهار داشت: از جمله علل این ظرفیت را می‌توا‌ن به وجود آب و علوفه مناسب و یونجه باکیفیت نژادی بالا از نوع یونجه بمی و همچنین موقعیت شهرستان و رغبت دامداران و عشایر برای پرورش این دام اشاره کرد.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: یکی از مهم‌ترین نژادهای دامی که از منظر تولید شیر در شهرستان ریگان اهمیت دارد، نژاد جرسی است که تقریباً نیمی از دام‌های پرورشی این شهرستان را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: گاو جرسی کوچک‌ترین نژاد گاو شیری محسوب می‌شود و به دلیل کوچکی جثه و دارا بودن چربی زیاد، ارزش زیادی برای تولید گوشت ندارد.

جعفری تصریح کرد: هنگام پدید آمدن این نژاد بیشترین تکیه بر چربی شیر ‌برای تولید کره بوده است به طوری که حدود پنج درصد وزن شیر را چربی آن شامل می‌شود.

وی ادامه داد: شیر گاو جرسی به علت وجود کاروتن زیاد زرد رنگ است و بلوغ در این نژاد نیز زودتر از دیگر نژادهای شیری است اگرچه تولید شیر این نژاد در مقایسه با گاو هلشتاین پایین است اما تولید چربی بالای شیر اهمیت این فرآورده دامی را افزوده است.

 

نظر شما
ادامه