کد خبر: ۱۲۴۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران، فهرج و گیلان

 

توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مازندران صورت گرفت : ضبط 20 تن فرآورده خام دامی در طرح نوروز 92

 

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از ضبط 19250 کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد در استان مازندران خبر داد .دکتر مجید مختاری در گفتگویی عملکرد اداره کل دامپزشکی استان مازندران را در طرح نوروز 92 تشریح کرد .

دکتر مختاری افزود : کارشناسان و بازرسین بهداشتی دامپزشکی استان در طول ایام تعطیلات نوروزی با تشکیل 34 اکیپ ثابت و سیار روزانه از 10748 مرکز تولید ، بسته بندی ، توزیع و عرضع فرآورده خام دامی در سطح استان بازدید کارشناسی بعمل آوردند که از این بازدید های انجام یافته بدلیل عدم دارا بودن شرایط بهداشتی در نگهداری و عرضه این محصولات 2 واحد پلمپ و 24 فقره پرونده به مراجع قضایی ارجاع گردید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران، وی در ادامه اظهار داشت در طی این بازدید ها مقدار 19250 کیلوگرم از انواع این محصولات بدلیل آلودگی های ظاهری ( ارگانولپتیکی ) و یا بدلیل عدم دارا بودن شرایط بهداشتی نظیر تاریخ تولید و انقضاء ، ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج گردید . مدیر کل دامپزشکی استان مازندران بیان داشت تعداد 1153786 لاشه دام و طیور کشتاری در استان در طی این ایام توسط کارشناسان مورد بازدید صحی گوشت قرار گرفت که از این تعداد ، 1143594 قطعه طیور گوشتی ، 2468 لاشه گاو و گوساله و 7724 لاشه گوسفندی را شامل میگردد . مختاری خاطر نشان ساخت در ایام تعطیلات نوروز 92 کلیه شبکه های دامپزشکی با حضور کارشناسان آماده ارائه خدمت به مسافرین نوروزی و شهروندان عزیز بوده اند . وی در پایان از جمله مراکزی را که مورد بازدید کارشناسان دامپزشکی قرار گرفت را قصابی ها ، مرغ فروشی ها ، ماهی فروشی ها ، کشتارگاههای دام و طیور ، کارخانجات لبنی ، بسته بندی و سردخانه ها و رستوران ها برشمرد .

 

---------------------------

 

صادرات بیش از 60 تن فرآورده خام دامی در تعطیلات نوروزی

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران از صدور مجوز برای صادرات انواع فرآورده خام دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان مازندران خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران، دکتر حمید رسولی زاده بیان داشت : کارشناسان این اداره کل در تعطیلات نوروزی برای مقدار 12000 کیلوگرم ماهی خوراکی تازه به کشور عراق ، 25000 کیلوگرم پای مرغ به کشور ویتنام ، 24000 قطعه جوجه یکروزه و 23000 کیلوگرم  ماهی منجمد خوراکی به کشور ترکمنستان و صدور یک فقره مجوز بهداشتی حمل برای یک قلاده سگ به کشور هلند گواهی حمل بهداشتی صادر نموده اند .

وی صدور مجوز ترخیص برای 6000 تن جو دامی را از یکی از بنادر شمالی کشور از دیگر اقدامات این اداره کل بر شمرد و عنوان کرد در راستای اجرای طرح نوروز 92 در مجموع 1801 فقره گواهی بهداشتی حمل توسط دامپزشکی استان صادر گردید .

 

-------------------------------

 

توسط دامپزشکی فهرج صورت گرفت:
آشنایی شهروندان فهرج با راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری‌های دامی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: یک هزار و 800 نفر از شهروندان فهرج با نکات بهداشتی برای تولید شیر سالم و راه‌های جلوگیری از بیماری‌های دامی آشنا شدند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی فهرج طی سال گذشته در سطح 51 روستای شهرستان اقدام به برگزاری کلاس آموزشی کرده که بیش از یک هزار و 800 نفر از مردم با نکات بهداشتی برای تولید شیر سالم و راه‌های جلوگیری از بیماری‌های دامی آشنا شدند.
وی گفت: گاهی بیماری‌های دامی ضررهای مالی زیادی به اقتصاد دامداران و به تبع آن اقتصاد جامعه وارد می‌کند که آشنایی دامداران با این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری از آنها و همکاری با شبکه دامپزشکی شهرستان نقش موثری در پیشگیری در شیوع بیماری‌ها با هزینه پایین ایفا می‌کند.
بمان‌دشتی بیان داشت: ناآگاهی مردم در مورد بیماری‌های دامی سبب غفلت از انتقال این بیماری‌ها به انسان و به خطر انداختن سلامت می‌شود که با اطلاع‌رسانی و آموزش می‌توان به آسانی با این بیماری‌ها مبارزه و سلامت انسان‌ها و به تبع آن سلامت جامعه را حفظ کرد.
وی عنوان کرد: از اهداف اصلی شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج آموزش به دامداران و آشنایی عموم با راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام و راه‌های تشخیص فرآورده‌های دامی سالم است.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: تهیه و چاپ 12 مورد اطلاعیه بهداشتی و چهار بروشور و لوح فشرده حاوی اطلاعاتی در مورد بیماری‌های دامی از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی است.

-------------------------------

 

در یکسال گذشته بیش از 2800 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در گیلان تولید شد


24 واحد تولیدی مرغ گوشتی در استان گیلان در سال گذشته میزان 2856 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید و روانه بازار کردند.
دکتر غلامرضا حراجی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی گیلان اعلام کرد در سال 91 میزان 2/2856 تن مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش در استان تولید و روانه بازار شده است .
وی افزود : حدود 4 سال است که در استان گیلان بصورت عملیاتی و مستمر مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می شود و در این سالها تلاشهای زیادی درخصوص فرهنگ سازی و ترویج این محصول سالم در بین مصرف کنندگان صورت گرفته است.
شایان ذکر است مرغهای تولید شده کاملا تحت نظارت دامپزشکی بوده و نمونه برداری و آزمایشات لازم بصورت تصادفی و دوره ای توسط کارشناسان خبره انجام می شود.
در حال حاضر 24 واحد تولیدی در استان بصورت مستمر مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می کنند که محصول آن با نامهای تجاری مرغ سبز و الماس سبز در بازارهای گیلان و سایر استانها عرضه می گردد.

نظر شما
ادامه