کد خبر: ۱۲۲۴۲
حکیم مهر - نخستین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر این کنفرانس با اشاره به اهمیت ماهی شناسی به عنوان اساس تحقیقاتی شیلات گفت: گسترش، پیشرفت و توسعه مباحث شیلاتی و صید و پرورش ماهی‌ها، بدون برخورداری از اطلاعات پایه پیرامون اکولوژی، بیولوژی، فیزیولوژی، ژنتیک و سایر مباحث مطرح در علم ماهی‌ شناسی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

یزدان کیوانی تشکیل بخش قابل توجهی از مهره‌داران و تأثیرگذاری در بهره‌برداری و پایداری اکوسیستم‌های آبی را از اصلی‌ترین مزیت‌های حضور ماهی‌ها در محیط‌های طبیعی دانست و تصریح کرد: صرف نظر از اهمیت اقتصادی، با توجه به در معرض تهدید و انقراض قرار گرفتن انواع ماهی‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر و آلودگی منابع آبی، توجه به این گونه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: متأسفانه تا چندی پیش ماهی‌شناسی در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و با انجام اغلب پژوهش‌های ماهی‌شناسی توسط محققان خارجی، همینک نام اغلب ماهی‌های ایرانی قرین نام ماهی‌شناسان آمریکایی، اروپایی و روسی قرار گرفته است.

وی تاسیس انجمن ماهی‌شناسی ایران و برنامه‌ریزی جهت برگزاری کنفرانس‌های سالانه ملی و بین‌المللی را از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور بومی‌سازی علم ماهی‌شناسی و سازماندهی امور پژوهشی و آموزشی این رشته در کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا نخستین کنفرانس ماهی‌شناسی اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر نخستین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران اضافه کرد: سیستماتیک و جغرافیای زیستی، بیولوژی و اکولوژی، مورفولوژی و کالبد شناسی، ژنتیک و فیزیولوژی، تنوع زیستی و حفاظت، لاروشناسی، تکوین و تکامل و ماهی شناسی کاربردی محورهای اصلی این کنفرانس می‌باشد.

کیوانی با اشاره به اهداف برگزاری این کنفرانس ملی گفت: ایجاد زمینه به منظور تعامل بیش از پیش محققان این رشته با یکدیگر، به روز نگه‌داشتن برنامه‌های ماهی‌شناسی در کشور، معرفی رشته‌ها و تخصص‌های ماهی‌شناسی، ایجاد ارتباط میان این علم با سایر علوم کاربردی و زمینه‌سازی به منظور بهره‌برداری از توانمندی‌های تخصصی ماهی‌شناسان کشور از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس است.

وی گسترش همکاری با سایر سازمان‌ها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، معرفی محققان و تحقیقات برگزیده در این رشته و برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء بیش از پیش جایگاه این علم در بخش‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و اجرایی کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس ملی بیان کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیستم اسفند ماه سال جاری را آخرین مهلت ارسال چکیده و یا اصل مقالات به دبیرخانه این کنفرانس بیان کرد و گفت: علاقه‌مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر و نیز ارسال مقاله می‌توانند به آدرس اینترنتی http://www.iscconferences.ir/319 مراجعه و یا با تلفن 3913572 0311 تماس حاصل کنند.

به گزارش ایسنا؛ برگزاری کارگاه‌های آشنایی با مطالعات ژنتیکی ماهیان، آشنایی با بافت شناسی ماهیان و کاربرد داده‌های ژئومتری در ماهی‌شناسی از برنامه‌های جنبی نخستین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران است که 25 و 26 اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه