کد خبر: ۱۲۱۶۴

حکیم مهر - رئیس مرکز تحقیقات ابریشم با بیان اینکه مهمترین چالش فعالیت‌های نوغانداری در کشور مربوط به اقتصادی نبودن تولید است، گفت: به‌دلیل اینکه هزینه‌های تولید در برخی کشورهای همسایه پایین است، با قاچاق پیله ابریشم روبه‌رو هستیم.

معین‌الدین مواج‌پور با اعلام این مطلب افزود: البته چالش‌ها و مشکلات بسیاری در بخش کشاورزی وجود دارد که با افزایش راندمان، بالا بردن سطح علمی بهره‌وران، معرفی الگوهای مختلف و کشت توأم و... می‌توان برخی از آنها را تعدیل و بهره وری در کشاورزی را افزایش داد.

وی تصریح کرد: نوغانداری را می‌توان به‌عنوان کاری فرعی در بخش کشاورزی تعریف کرد که کمکی برای تأمین مخارج کشاورزان باشد، پس باید توجه بیشتری به این صنعت از سوی مسئولان شود.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم ادامه داد: به صرفه نبودن مصالح اقتصادی، چالشی است که تاکنون باعث کاهش پرورش کرم ابریشم در کشور شده است؛ به‌طوری‌که در دو سال گذشته فعالیت پرورش کرم ابریشم در وزارت جهاد کشاورزی متوقف شده بود، اما در سال جاری فعالیت‌های نوغانداری مسیری رو به رشد را در پیش گرفت.

مواج‌پور در پاسخ به تعداد ارقام هیبرید موجود در بانک ژن کشور خاطرنشان کرد: بیش از 100 نوع کرم ابریشم در بانک ژن ابریشم در گلستان وجود دارد که هفت لاین والد به‌عنوان لاین تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این هفت لاین، چهار نوع هیبرید تجاری مختلف داریم.

 

نظر شما
ادامه