کد خبر: ۱۲۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، زاوه، قم، مرکزی، سیستان و بلوچستان، ریگان و کلاردشت

 

کاهش چشمگیر میزان ابتلا به سل و بروسلوز در دامداریهای تحت پوشش در استان البرز


رئیس اداره بررسی، مبارزه و بهداشت بیماریهای دامی از کاهش 80 درصدی آمار ابتلا به سل گاوی در 11 ماهه سال 91 با مدت مشابه در سال 90 خبر داد.
با برنامه ریزی های بموقع در انجام تست سل و بروسلوز و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای و همچنین اعمال نظارتهای لازم، میزان ابتلا دامداریهای تحت پوشش دامپزشکی استان البرز به بیماریهای سل و بروسلوز در 11 ماهه سالجاری کاهش چشمگیر داشته است.
دکتر مسعود عصار رئیس اداره بررسی، مبارزه و بهداشت بیماریهای دامی از کاهش 80 درصدی آمار ابتلا به سل گاوی در 11 ماهه سال 91 با مدت مشابه در سال 90 و همچنین کاهش 46 درصدی آمار ابتلا به بروسلوز گاوی در 11 ماهه سالجاری خبر داد.

-------------------------

 

بیش از 1100 مورد فعالیت درمانگاهی توسط بخش خصوصی و دولتی در شهرستان زاوه انجام شد


از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 1107 مورد انواع فعالیتهای درمانگاهی توسط بخش خصوصی و دولتی در شهرستان زاوه صورت گرفته است.

سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت : شهرستان زاوه با دارا بودن بیش از 186 هزار راس دام سبک و 2800 راس دام سنگین و 86 واحد مرغداری  دارای ظرفیت بسیار بالائی در امر تولید می باشد.

وی افزود : از ابتدای سال جاری تا کنون 126 مورد برداشت آزمایشگاهی و 790 مورد درمان دام سبک و سنگین و 50 مورد مامائی و 80 مورد تشخیص آبستنی و 16 مورد جراحی دام کوچک و بزرگ و 45 مورد کالبد شکافی دام کوچک در شهرستان زاوه صورت گرفته است.

 

-------------------------

 

طی ده ماه گذشته صورت گرفت:
نظارت بهداشتی بربیش ازچهل وچهارهزارراس دام سبک وسنگین درقم


براساس گزارش اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی استان قم کارشناسان این اداره مستقردرکشتارگاههای دام طی ده ماه گذشته نسبت به بازرسی ونظارت بر چهل وچهارهزاروپانصدوشش راس دام سبک وسنگین ولاشه های استحصالی اقدام لازم رامعمول داشته ، که دراین راستا 872راس لاشه دام و62138 کیلوگرم آلایش دام ضبط ومعدوم گردیده گردیده است.

--------------------------

 

استاندار مرکزی :
خروج دام از استان مرکزی ممنوع شد


استاندار مرکزی گفت: به منظور تنظیم بازار گوشت هرگونه خروج دام از استان ممنوع است.
'علی اکبر شعبانی فرد' در جمع خبرنگاران افزود: دولت بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برنامه گسترده اجرایی و نظارتی برای بازار پیش بینی کرده که هدف از آن مهار افسار گسیخته قیمت ها در آستانه نوروز است.
وی اظهار کرد: ساماندهی و مهار مشکلات معیشتی مردم یکی از برنامه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است که با تشکیل ستاد تنظیم بازار کشور به ریاست معاون اول رییس جمهوری و در استان ها با راهبری استانداران دنبال می شود.
وی تصریح کرد: هر ساله در ایام پایانی سال سودجویان اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده و موجب افزایش تورم در بازار می‌شوند که سیاست محوری دولت در آستانه نوروز مدیریت قیمت کالاهای اساسی خانوار است.
شعبانی فرد ادامه داد: در برنامه دولت اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تامین دان مرغ و خوراک دام با نرخ ارز مرجع پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: مرغداران و دامداران در قبال حمایت های دولت مکلف شده اند که تولیدات خود را برای مدیریت بازار به مرکز پشتیانی امور دام عرضه کنند و این محصولات با کیفیت مطلوب در انبارها و سردخانه ها ذخیره شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
استاندار استان مرکزی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی کشور و تصمیمات اخذ شده در شورای تامین استان مرکزی، فرمانداران در راستای سیاست های تنظیم بازار دولت با همکاری نیروی انتظامی باید از خروج مرغ و دام زنده از استان جلوگیری کنند.
شعبانی‌فرد ادامه داد: در این راستا و به منظور کنترل بازار گوشت از این پس خروج هرگونه دام از استان به خارج از استان ممنوع است و در صورت مشاهده با عاملان آن برخورد قاطع خواهد شد.
ایشان اضافه کرد: دام و مرغ توقیفی قاچاق در شهرستان ها باید توسط دستگاه های مسوول پس از کشتار، منجمد و ذخیره سازی شود.
وی تصریح کرد: با تدبیر مناسب ستاد تنظیم بازار استان از دو ماه گذشته ذخیره سازی مناسب حبوبات، برنج، گوشت سفید و قرمز و آجیل انجام شده و با ایجاد نمایشگاه های فصلی به زودی با نرخ مناسب در اختیار مردم قرار می گیرد.
استاندار استان مرکزی گفت: محور تحریم و فشارهای اقتصادی نظام سلطه، گرانی ارزاق عمومی و ایجاد نارضایتی در بین مردم است و این توطئه با سیاست های پیش بینی شده دولت خنثی خواهد شد.
شعبانی فرد یادآور شد: مردم بصیر و دشمن شناس با حضور معنادار در راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر با وجود فشارهای اقتصادی حمایت قاطع از ولایت فقیه و انقلاب اسلامی را اعلام کردند و دولت نیز همه تلاش خود را برای مهار قیمت ها و کاهش فشارها به کار گرفته است

----------------------------

 

در سیستان و بلوچستان صورت گرفت
بهره‌مندی بیش از 4 هزار خانوار روستایی از خدمات رایگان دامپزشکی


مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در بهمن ماه امسال بیش از 114 هزار رأس دام خانواده‌های روستایی و عشایری مورد مایه‌کوبی رایگان قرار گرفت.
به گزارش اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، غلامرضا سرگزی اظهار داشت: دامپزشکی سیستان و بلوچستان با ساماندهی و اعزام اکیپ‌های ثابت و سیار به مناطق روستایی و عشایری، از تاریخ 12 بهمن ماه جاری لغایت 21 بهمن ماه ضمن توزیع 10 هزار جلد کتاب آموزش پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، به بیش از 4 هزار خانوار روستایی و عشایری از 201 روستا خدمات رایگان درمانگاهی، آزمایشگاهی و مای‌کوبی دام ارائه کردند.

وی افزود: در بهمن ماه‌ جاری سامانه پاسخگویی و اطلاع‌رسانی دامپزشکی (1512) به منظور اطلاع‌رسانی از نحوه ارائه خدمات دامپزشکی به مردم، نظرسنجی از دریافت کنندگان خدمات مربوطه و پاسخگویی به شکایت‌ها، انتقادات آنان و دریافت پیشنهادات و کاهش مراجعات حضوری به مراکز دامپزشکی برای دریافت خدمات و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنها، راه‌اندازی و به بهر‌برداری رسید.

 

----------------------------

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت:
با همکاری سازمان دامپزشکی در صدد کاهش شیوع تب مالت در کلاردشت هستیم

شیوع بیماری تب مالت در کلاردشت باعث تشدید نظارت بر اماکن عرضه و توزیع مواد لبنی و افزایش دقت نظر روی دام های این منطقه توسط دامپزشکی و وزارت بهداشت شده است.
دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت:  بیماری تب مالت بیماری است که دو دسته از افراد به آن مبتلا می شوند یکی افرادی که مستقیماً با دام آلوده به این میکروب سرو کار دارند و دیگری افراد که از لبنیات آلوده استفاده می کنند.

وی با اشاره به این که مصرف لبنیات غیر پاستوریزه یکی از مهم ترین راه های انتقال این بیماری در مناطق مختلف کشور است گفت: یکی از مناطقی که دارای شیوع بالای تب مالت است شهرستان کلاردشت می باشد در واقع اگر لبنیات پاستوریزه توسط مردم استفاده نشود و رعایت نکات بهداشتی در تماس با دام آلوده صورت گیرد شیوع این بیماری کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: مهم ترین عامل در جلوگیری از ابتلا به تب مالت آگاهی مردم است که از چه نوع لبنیاتی استفاده کنند دامداران هم باید به این نکته توجه کنند که هماهنگی با مراکز بهداشتی دام برای کنترل دام از لحاظ هر گونه بیماری داشته باشند چرا که واکسیناسیون دام اهمیت به خصوصی دارد اگر دام به موقع واکسینه شود آلوده به عامل ایجاد کننده تب مالت نمی شود.

گویا اظهار داشت: همچنین دامداران باید شیر دام های خود را به مراکز جمع آوری شیر تحویل دهند تا از لحاظ هر گونه آلودگی بررسی شده و ضدعفونی های لازم برای آن انجام شود و بعد از آن تبدیل به لبنیات شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تصریح کرد: شهرستان کلاردشت با توجه به این که یک منطقه توریستی است برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد بنابراین طبق برنامه ریزی های ما نظارت بر اماکن عرضه و توزیع مواد لبنی در این شهرستان شدت پیدا کرده و از طرف دیگر هم با سازمان دام پزشکی کشور هماهنگی را انجام دادیم تا دقت نظر بالایی روی دام های این منطقه داشته باشیم.

 

-----------------------------

 

رئیس دامپزشکی ریگان خبر داد
مایه‌کوبی7 هزار دام ریگان علیه تب برفکی


خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از اول اسفند ماه 7 هزار دام این شهرستان توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج‌سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

وی افزود: عامل بیماری این ویروس در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد و متعاقبا تاول‌های در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است، پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

جعفری تصریح کرد: این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان بیان کرد: ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا و عضو شاخص جنس آفتوویروس است، ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

جعفری گفت: این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون دام‌های منطقه، کنترل حمل و نقل دام زنده بر اساس موازین سازمان دامپزشکی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و ضد عفونی و انجام اصول مدیریت بهداشتی جایگاه دام است.

جعفری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 مورد کلاس آموزشی و ترویجی، ضد عفونی جایگاه 32 دامداری روستایی به صورت رایگان انجام شده و از اول اسفند ماه تعداد 7 هزار رأس گاو توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی در قالب سه اکیپ عملیاتی در دو بخش مرکزی و گنبکی واکسینه می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
0
0
لطفا به قصابی های کلاردشت نیز مراجعه و به گوشتهایی که در بعضی از قصابی ها با علایم زردی مشهود و قیمت پایین تر به فروش می رسد توجه نمایید
نظر شما
ادامه