کد خبر: ۱۲۰۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی زنجان و گناباد

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد:
معدوم‌سازی 5 هزار کیلوگرم مواد خام دامی فاسد در زنجان

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از معدوم‌سازی 5 هزار کیلوگرم مواد خام دامی فاسد در زنجان طی سال‌ جاری خبر داد.

محمد‌رشید کرمی اظهار داشت: طی 9 ماه گذشته از سال جاری بیش از 5 هزار و 499 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته در سطح این استان زنجان ضبط و معدوم شده است.
وی ادامه داد: این میزان مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته در جریان بازرسی از 13 هزار و 384 مرکز توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان زنجان ضبط شده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 کشتارگاه دام و طیور در سطح این استان فعال است، اظهار داشت: از این تعداد پنج واحد کشتارگاه صنعتی طیور و شش کشتارگاه دام نیمه صنعتی و سنتی است.
وی با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌های طیور فعال، فرآورده‌های خود را به صورت بهداشتی بسته‌بندی می‌کنند، تصریح کرد: مصرف غذای حلال و سالم در جامعه اسلامی همواره مورد تاکید بوده که در این راستا یک روحانی بر روند ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌های فعال استان زنجان نظارت می‌کند.
کرمی به صادرات دام و فرآورده‌های خام دامی از استان اشاره کرد و افزود: بیش از 264 میلیارد ریال دام و مواد خام دامی به کشورهای ارمنستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، عراق، اردن، امارات و لیبی صادر شده است.
کرمی تاکید کرد: اداره کل دامپزشکی، تنها مرجع صادرکننده مجوز صادرات دام و فرآورده‌های دامی در استان‌هاست.

-------------------------------------

 

آغاز اجرای طرح مبارزه با عوارض خشکسالی در دامپزشکی گناباد

 

به منظور حمایت از دامداران و روستائیان، عملیات اجرائی مقابله با عوارض خشکسالی آغاز می شود. 

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: اجرای این طرح که تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت در شرایط بحرانی ناشی از بروز خشکسالی بوده و به منظور کاهش خسارت های سنگین اقتصادی و ضایعات دامی ناشی از ابتلای گله های دام به بیماری های انگلی داخلی و خارجی و جلوگیری از شیوع بیماری های مسری باکتریایی و ویروسی در جمعیت دام تحت استرس سو تغذیه ناشی از خشکسالی اجرا می شود.

جعفر کامیاب پور افزود:اجرای این عملیات با همکاری بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی شهرستان انجام می شود و شامل واکسیناسیون گوسفند و بز علیه بیماری های آنتروتوکسمی، آگالاکسی و تب برفکی و مبارزه با انگل های داخلی بدن دام از طریق دادن دارو و مبارزه با کنه ها و انگل های خارجی بدن دام از طریق سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام و اجرای عملیات مکمل درمانی با مکمل های تقویتی و نیز واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری های مهلک نیوکاسل و آنفولانزا است.

وی افزود: همزمان با آغاز این طرح مرحله بیستم واکسیناسیون سراسری تب برفکی گاو و گوساله شهرستان نیز آغاز گردیده که مدت این مرحله 40 روز کاری خواهد بود
 

نظر شما
ادامه