کد خبر: ۱۲۰۱۶
حکیم مهر - رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: یک سوم از ظرفیت واحد‌های تولیدی کشور در حال آماده‌سازی برای جوجه‌ریزی پایان سال هستند که این امر میزان عرضه گوشت مرغ را کاهش داده است.

محمد یوسفی اظهار کرد: هر ساله ماه‌های پایانی سال تقاضا برای خرید مرغ بیشتر می‌شود و در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت محصول جایگزین مانند گوشت قرمز، تقاضای مصرف بیشتر شده است اما با وجود 120 هزار تن مرغ ذخیره‌شده، تزریق بیشتر مرغ منجمد در بازار مصرف می‌تواند قیمت مرغ را متعادل کند.

وی افزود: با هزینه‌های فعلی تولید 5800 تومان برای هر کیلوگرم مرغ، قیمت منصفانه‌ای است و اگر کمتر از این باشد تولید‌کنندگان سودی نمی‌برند اما هیچ کدام از مرغداران به دنبال افزایش قیمت مرغ و نارضایتی مصرف‌کنندگان نیستند.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور خاطر نشان کرد: به غیر از ذرت و سویا دیگر کالاها و خدمات با نرخ آزاد و قیمت‌های بالا در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

یوسفی درباره‌ی وضعیت واحد‌های تولیدی مرغ در کشور عنوان کرد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی کشور حدود 270 میلیون قطعه جوجه است که به‌طور معمول همواره 180 میلیون قطعه جوجه در واحدهای تولیدی وجود دارد و سالن‌ها در حال تخلیه‌کردن یا آماده‌سازی برای جوجه‌ریزی جدید هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک سوم ظرفیت‌های واحد‌های تولیدی در حال آماده‌سازی برای جوجه‌ریزی پایان سال بوده و هر ساله در این بازه زمانی اتفاق می‌افتد اما مرغ ذخیره‌ شده باید در همین زمان و به اندازه‌ای به بازار تزریق شود.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور در پاسخ به اینکه چند درصد مرغداران تولید خود را برای شب عید نگهداری می‌کنند؟ گفت: هیچ مرغداری در کشور نمی‌تواند به دلیل هزینه‌بر بودن انجماد، مرغ خود را به صورت منجمد در کشتارگاه‌ها نگه دارد و مرغ‌های پرورش‌یافته را نیز نهایتا پنج روز دیرتر می‌توانند به بازار عرضه کنند.

یوسفی افزود: حتی در صورت وجود داشتن مرغدارانی که مرغ‌های خود را به صورت منجمد برای عرضه گران‌تر در شب عید ذخیره می‌کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با مرغداران محتکر برخورد کنند.

علی پورکاوه - مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت - معتقد است:‌ واحد‌های تولید مرغ به دلیل آمادگی سالن‌های پرورشی برای توزیع گسترده‌ در شب عید عرضه‌ی آن را کم کرده و همین کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت مرغ شده است.

 

نظر شما
ادامه