کد خبر: ۱۱۹۵۵

حکیم مهر - امسال بیش از 10 هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران گفت: پرورش ماهیان خاویاری و استحصال خاویار در کشور رو به گسترش است، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک تن خاویار پرورشی تولید کنیم.

غلامرضا رازقی افزود: 50 درصد از محصول خاویار تولیدشده به اروپا و سایر کشورها صادر می‌شود و در سال آینده نیز صادرات به سه تن خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از پنج میلیون بچه‌ماهی خاویاری با اوزان بالا در دریا رهاسازی شد تا در زمان فعلی که امکان برداشت ماهیان خاویاری از دریای خزر متوقف شده است، بازسازی ذخایر انجام شود.

رازقی ادامه داد: بازسازی ذخایر خزری در حال انجام است که امیدواریم سایر کشورها نیز این مسئله را رعایت کنند.

وی درباره اصل 44 قانون اساسی درباره واگذاری بنادر به بخش خصوصی تصریح کرد: حدود 28 بندر صید و صیادی به بخش خصوصی واگذار شده و تا پایان سال نیز 32 بندر دیگر واگذار خواهد شد.

آبزیان کشور هویت‌دار می‌شوند

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: سلامت محصولات شیلاتی از مواردی است که دستور اکیدی بر آن شده است و بر این اساس، تا یک ماه آینده کلیه محصولات شیلاتی کد رهگیری و شناسنامه دریافت می‌کنند.

رازقی تأکید کرد: میزان تولید آبزیان در کشور افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که سازمان شیلات با انجام برنامه‌های خاص، عملکرد در واحد حجم را افزایش داده است.

وی اظهار داشت: در سنوات گذشته عملکرد در واحد حجم حدود 10 تا 15 کیلوگرم بود که این رقم در حال حاضر به 30 کیلوگرم در واحد حجم رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه به 100 کیلوگرم برسد.

رازقی همچنین گفت: حدود شش‌هزار و 683 میلیارد تومان در راستای طرح توسعه بخش کشاورزی برای شیلات در نظر گرفته شده که حدود هفت درصد آن در سال جاری اختصاص یافته است و مابقی نیز به‌صورت سرمایه در گردش به بخش تزریق می‌شود.

وی در ادامه افزود: حدود 20 درصد پرورش‌دهندگان آبزیان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سازمان شیلات برای برداشت ماهیانی چون فانوس‌ماهیان که کمتر برداشت شده‌اند، برنامه ویژه‌ای دارد، به‌گونه‌ای که در کشور سرمایه‌گذاری‌های بسیار مناسبی در آب‌های عمان برای برداشت فانوس‌ماهیان اختصاص داده شده است.

رازقی ادامه داد: در سال جاری نیز 20 فروند اعلام آمادگی کرده‌اند تا برای برداشت این ماهیان همکاری کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته برای برداشت فانوس‌ماهیان به کشورهای خارجی وابسته بودیم، اما در حال حاضر این وابستگی قطع شده است.

پرورش ماهیان دومنظوره، اولویت سازمان شیلات

معاون وزیر جهاد کشاورزی به پرورش دومنظوره ماهیان اشاره کرد و یادآور شد: پرورش ماهی در قفس و استفاده از آب چاه برای پرورش ماهیان و استفاده از آن آب در مصارف کشاورزی از اولویت‌های سازمان شیلات محسوب می‌شود و امسال و سال آینده افزایش خواهد داشت.

رازقی تأکید کرد: در حال حاضر تعدادی آبزی‌پرور با استفاده از 50 قفس در کشور به پرورش ماهیان مشغول هستند که میانگین هر قفس حدود 30 تن است و امیدواریم که با این روش بتوانیم میزان تولید آبزیان را افزایش دهیم.

اختصاص 100 میلیارد تومان از سوی دولت به آسیب‌دیدگان میگو

وی درباره میگوی پرورشی اظهار داشت: در سال 1389 حدود شش‌هزار و 200 تن میگوی پرورشی در کشور تولید شد و سال گذشته حجم تولید به هشت‌هزار تن رسید و در سال جاری نیز بیش از 10 هزار تن میگو تولید شد.

رازقی همچنین گفت: با حمایت دولت و اختصاص بسته حمایتی میگو، رقم بسیار مناسبی در سال آینده تولید خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌شود از مرز برنامه عبور کنیم و تولید میگو به دو تا سه‌برابر برنامه پیش‌بینی‌شده برسد.

وی از اختصاص 100 میلیارد تومان کمک دولت برای آسیب‌دیدگان میگو خبر داد و افزود: این محصول با کمک‌های دولت خواهد توانست بخش اعظمی از تولید آبزی‌پروری کشور را از آن خود کند.

رئیس سازمان شیلات ایران از تولید پرورشی میگو در آب‌های شمالی خبر داد و خاطرنشان کرد: مجوز چهارهزار هکتار برای پرورش میگو گرفته شده و قرار است پرورش میگو در آب‌های شمالی انجام شود.

رازقی ادامه داد: تولید میگوی دریایی نیز در سال جاری رشد مناسبی داشته است؛ به‌گونه‌ای که میزان تولید آن بیش از 20 هزار تن بوده است که امیدواریم در سال‌های آینده افزایش یابد.

وی در پایان تصریح کرد: هیچ مزرعه میگویی در کشور تعطیل نخواهد شد و برای سال آینده از 100 درصد ظرفیت پرورش میگو استفاده خواهیم کرد.

 

نظر شما
ادامه