کد خبر: ۱۱۹۱۸

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: افتتاح آزمایشگاه تب‌برفکی در مشهد می‌تواند گام مؤثری در پیشرفت‌های علمی و پزشکی دام در کشور بردارد.
دکتر سیدمحسن دستور در مراسم افتتاح آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در محل اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اظهار کرد: تب‌برفکی نیز مانند دیگر بیماری‌های دامی در کشور باید به صورت دقیق و کنترل شده پیشگیری شود و همانگونه که توانستیم دیگر بیماری‌ها را از کشور ریشه‌کن کنیم می‌توانیم با تدابیر علمی و همکاری دامداران و تولیدکنندگان این بیماری را‌ نیز کنترل و ریشه‌کن کنیم.

وی با اشاره به اینکه تب‌برفکی از شاخصه‌های بهداشتی دام به شمار می‌رود، ادامه داد: تب‌برفکی مهمترین بیماری بهداشت دامداری و موضوعی است که کل صنعت دامداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین می‌تواند امور اقتصادی کشور را با چالش مواجه کند.

دستور تاکید کرد: بسیاری از کشورها توانسته‌اند بیماری تب‌برفکی را با استفاده از روش‌های واکسیناسیون و بدون واکسیناسیون کنترل و یا ریشه‌کن کنند.

وی بیان کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری دامی تب‌برفکی بستگی به سیاست‌های کشور دارد که در حال‌ حاضر به سبب مشکلات اقتصادی که می‌تواند این بیماری برای کشور به بار داشته باشد اقدامات بسیاری در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خسارت‌های بیماری تب‌برفکی برای واحدهای صنعتی، عنوان کرد: بیماری تب‌برفکی برای یک واحد صنعتی و دامداری می‌تواند تا 30 درصد خسارت را به بار داشته باشد و از لحاظ اقتصادی مشکلاتی فراوانی را به وجود بیاورد.

وی در ادامه گفت: برنامه‌ریزی در زمینه واکسیناسیون باید هدفمند باشد، سیاست گذشته در کشور واکسیناسیون فراگیر بوده و همه دام‌ها را تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌دادند اما در حال حاضر واکسیناسیون هدفمند و محدود شده و تنها دام‌هایی که نیاز به واکسن دارند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: اقداماتی که در آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی در خراسان‌رضوی و مشهد قرار است پس از افتتاح این آزمایشگاه صورت بگیرد بسیار با ارزش است و می‌توان گام‌های مؤثری را در ارتباط با پیشگیری و کنترل این بیماری به دست آورد.

در پایان مراسم با حضور جمعی از مسئولان آزمایشگاه تخصصی تب‌برفکی خراسان‌رضوی افتتاح شد.

 

نظر شما
ادامه