کد خبر: ۱۱۸۹۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گناباد، خورستان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان

 

نوار داروی ضد انگل رایگان بین زنبورداران گناباد توزیع گردید


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد با بیان این خبرگفت: با هدف مبارزه و کنترل بیماریهای انگلی زنبورعسل تعداد 270 عدد نوار داروی ضد انگل به نام نوار بای وارول بین زنبورداران فعال شهرستان توزیع گردید .

وی افزود: با توجه به خشکسالیهای چندین ساله در گناباد زنبورداران این شهرستان هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند .

 دکترعلیرضا قدرتی گفت : این شهرستان در فصل بهاربا توجه به هوای بهاری مطبوع شهرستان  وفصل  پاییز با توجه به گل دادن مزارع زعفران از شهرستان های دیگر نیز زنبورداران کندوهای خود را به این شهرستان کوچ می دهند .

 

-------------------------------

 

اجرای طرح ملی تضمین کیفیت فرآورده های خام دامی در استان خوزستان


مدیرکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح ملی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی و امنیت غذایی در استان خبر داد.
دکتر کنارکوهی هدف از اجرای این طرح را تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی و امنیت غذایی در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی مبنی بر کنترل کیفی فرآورده های خام دامی عنوان نمود و افزود: از ابتدای اجرای این طرح که از آبان ماه سال 90 آغاز شده بیش از 634 نمونه به آزمایشگاه های مرجع و مورد تأیید دامپزشکی در سطح کشور ارسال شده است.
وی گفت: در این طرح میزان باقیمانده های دارویی، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی و هورمون ها در فرآورده های خام دامی مورد بررسی قرار می گیرد.
دکتر کنارکوهی گفت: فرآیند نمونه برداری از فرآورده های خام دامی بصورت تصادفی و راندوم است و از ابتدای اجرای طرح تاکنون 60 مورد نمونه برداری از شیرخام، 156 مورد از تخم مرغ، 77 مورد از گوشت و اندرونه خوراکی مرغ، 306 مورد از گوشت و اندرونه خوراکی گاو، 21 مورد از ماهی قزل آلا و 14 مورد از عسل صورت گرفته و به آزمایشگاه های مرجع واقع در استان های تهران، خراسان رضوی، قزوین و آذربایجان غربی ارسال شده است.
دکتر کنارکوهی اظهار امیدواری کرد و با اجرای این طرح مواد غذایی با منشأ دامی از حیث آلودگی های دارویی، شیمیایی و ... سالم سازی گردند.

--------------------------------

 

قدردانی رییس سازمان دامپزشکی از مدیرکل و کارشناسان اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی خوزستان


ریاست سازمان دامپزشکی کشور با اهدا لوح سپاس از مدیرکل دامپزشکی خوزستان و رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دکتر ممبینی به جهت تهیه و تدوین استراتژی ملی بلند مدت مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری شاربن با واکسیناسیون هدفمند قدردانی نمود.
در متن این تقدیرنامه آمده است:
بسمه تعالی
همکار محترم
جناب آقای دکتر  مصطفی کنارکوهی
بدینوسیله از تلاش مجدانه جنابعالی در تهیه و تدوین " استراتژی ملی بلند مدت مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری شاربن با واکسیناسیون هدفمند در کشور جمهوری اسلامی ایران " که سرآغازی بر نگرش علمی و جهت دار در زمینه مبارزه با بیماری های دامی است تقدیر و تشکر نموده، از درگاه خداوند متعال پیروزی و توفیق روز افزون برای شما مسئلت دارم.
    دکتر سیدمحسن دستور
 رئیس سازمان دامپزشکی کشور

---------------------------------

 

بررسی وضعیت مرغ کشتار روز تولیدی در کشتارگاه های طیور استان خوزستان


به گزارش روابط عمومی دامپزشکی خوزستان نشستی با هدف بررسی وضعیت کشتارگاههای طیور استان در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجه الاسلام لویمی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه با اشاره به ضرورت رعایت مسائل شرعی و حلیت مواد غذایی و اثرات آن در  زندگی انسان ها؛ درخصوص وضعیت بهداشتی و ذبح شرعی کشتارگاه های طیور و حمل ونقل بهداشتی گوشت استحصالی و عدم آلودگی آن، موضوعاتی را مطرح نمود و بر همکاری مؤثر فیمابین مسئولین بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه هاجهت بهبود فرایند تولید و حلیت فرآوردهای تولیدی تاکید کرد.
در ادامه مدیرکل دامپزشکی خوزستان ضمن تبیین نقش و وظایف دامپزشکی در تأمین بهداشت و سلامت محصولات غذایی با منشاء دامی، یکی از مراکز حساس نیل به این مهم را کشتار گاههای دام و طیور عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولین و تمامی دستگاههای ذیربط به این بخش مرتبط با حوزه صنعت و بهداشت شد.
 دکتر کنار کوهی با تاکید بر این نکته که از طیور سالم، گوشت سالم به دست می­آید اظهار داشت: حساسترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت مرغ رعایت بهداشت در مراحل کشتار طیور می باشد لذا نواقص کشتارگاه‌های طیور که با سعی و تلاش مدیران آنها به حداقل رسیده؛ باید برطرف گردد تا انشاء الله زمینه های استحصال فراوردههای با کیفیت بهتر، فراهم آوردن زمینه صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای منطقه و توسعه ظرفیت های کشتارگاهی و به روز شدن و کار آمد شدن آنها فراهم گردد.
در ادامه دکتر دلیلی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی نیز با ارائه پاورپوینت به بررسی و ارزیابی دقیق بهداشتی کشتارگاه های طیور، وضعیت عرضه مرغ زنده در سطح استان و نیز نکات فنی لازم در خصوص بهبود شرایط بهداشتی کشتارگاهها پرداخت و خواستار همکاری بهتر مسئولین فنی و مدیران کشتارگاه ها در جهت ارتقائ سطح بهداشت استان شد.
وی ضمن طرح موضوع دستور العمل ماده 19 آئین نامه  اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی بر لزوم اجرای این دستورالعمل توسط مدیران و مسئولین فنی بهداشتی و رفع موانع آن تاکید کرد.
درپایان هر کدام از مدیران کشتارگاه های طیور به بیان  نظرات خود در خصوص مسائل مطروحه پرداختند.

---------------------------------

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تقدیر کرد


رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اهدا لوحی از خدمات و فعالیت های دامپزشکی خراسان جنوبی در زلزله اخیر تقدیر کرد.
دکتر سیدمحسن دستور با اشاره به ابراز رضایت وزیر جهادکشاورزی و استاندار خراسان جنوبی از خدمات بهداشتی دامپزشکی استان در زمینه امدادرسانی به مردم زلزله زده منطقه زهان از فعالیت های شبانه روزی مدیرکل و کلیه همکاران دست اندرکار خراسان جنوبی تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی،متن تقدیرنامه به شرح ذیل می باشد:
جناب آقای دکتر محمدعلی رضایی
مدیرکل محترم دامپزشکی استان خراسان جنوبی
باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
احتراما به استناد پاراف مورخ 28/9/91 وزیر جهادکشاورزی مثبوت به نامه شماره 30339 در هامش گزارش شماره 60451/1/35 مورخ 27/9/91 استاندار محترم آن استان بدین وسیله مراتب سپاس خود را از تلاش و زحمات ارزشمند و صادقانه شبانه روزی جنابعالی و آن دسته از همکاران صدیق و خدوم آن استان در زمینه کمک و امدادرسانی به مردم زلزله زده شهرستان های زیرکوه و قاین و نیز پیشبرد اهداف بهداشتی و سلامت محیط و جلوگیری از انتشار و سرایت بیماری های مشترک و مراقبت و مبارزه با بیماری های دامی و همکاری خوب و چشمگیر با تمام دستگاهها و سازمان های استانی و ملی تقدیم می دارم.
از درگاه ایزد منان دوام عزت و سلامت ،تداوم حضور و تاثیر آن بزرگوار در راستای دستیابی به اهداف عالیه بهداشتی،ارتقای کیفیت زندگی و نشاط مردم شریف و پرافتخار آن استان را مسئلت دارم.
سید محسن دستور / رئیس سازمان

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
پلاک‌کوبی موجب کاهش قاچاق دام می‌شود


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: اجرای طرح پلاک‌کوبی دام موجب کاهش قاچاق دام در منطقه می‌شود.
ابراهیم توکلی در جلسه هماهنگی آغاز طرح پلاک کوبی دام‌های جنوب کرمان که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: پدیده شوم قاچاق دام موجب به خطر افتادن سلامت دام و انسان می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های در نظر گرفته شده سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با پدیده شوم قاچاق دام افزود: یکی از سرمایه‌های بزرگ مملکت ما دام است و سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی مطرح است.

توکلی با بیان اهمیت طرح پلاک کوبی دام‌ها در جنوب کرمان تصریح کرد: دامپزشکی خود را در زمینه اجرای این طرح ملزم می‌داند و تا زمانی این طرح اجرا نشود، شناسایی دام‌های بومی از غیربومی سلیقه‌ای می‌شود و ما برای رفاه حال ارباب رجوع‌ها و دامداران تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

توکلی همکاری تمامی دستگاه‌های اجرای را در اجرای این طرح ضروری خواند و اذعان داشت: در اجرای این طرح فرمانداری‌ها و دستگاه‌های قضایی و انتظامی باید به دامپزشکی کمک کنند.

خوبیارمشایخی معاون فنی دامپزشکی جنوب کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: ساماندهی پرواربندی خود به خود موجب حذف دلالان دام می‌شود و مسئولان برای اجرای این طرح اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

در این جلسه کارشناس قرنطینه دامپزشکی جنوب کرمان جزئیات و نحوه اجرای این طرح را برای حاضران شرح داد.

 

نظر شما
ادامه