کد خبر: ۱۱۸۸۷

حکیم مهر - با کاهش موارد بیماری شاربن در کشور، تعداد دفعات واکسیناسیون بر علیه این بیماری کاهش خواهد یافت.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب از وضعیت نسبتاً مناسب بیماری‌ها در حوزه‌های دام، طیور و آبزیان کشور خبر داد و گفت: تب برفکی از بیماری‌های بومی دام‌های کشور محسوب می‌شود که تعداد کانون‌های بیماری‌زا در مقایسه با سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

دکتر محسن مشکات افزود: این بیماری بومی کشور شده، اما شدت بیماری در حد اپیدمیک نبوده و نگران‌کننده نیست.

وی خاطرنشان کرد: سویه اولیه این بیماری توسط ویروس‌ها منتقل می‌شود و انجام واکسیناسیون و رعایت موازین بهداشتی توسط دامداران توانسته است تا حد زیادی این بیماری را کاهش دهد.

مشکات به شاربن یا سیاه‌زخم اشاره کرد و ادامه داد: این بیماری بومی کشور است و از آنجایی که موارد ابتلاء دام‌های کشور رو به کاهش است، سازمان دامپزشکی کشور در صدد است که تعداد دفعات واکسیناسیون در این بیماری را کم کند.

وی تصریح کرد: با کاهش کانون‌ها در حال حاضر به سطحی رسیده‌ایم که بتوانیم به سمت ریشه‌کنی این بیماری پیش رویم.

کاهش 50 درصدی واکسیناسیون بر علیه شاربن

این مقام مسئول یادآور شد: در سال 1390، نسبت به سال گذشته واکسیناسیون حدود 25 درصد کاهش یافت و در سال آینده نیز در صدد هستیم که 25 درصد دیگر واکسیناسیون را کاهش دهیم.

مشکات تأکید کرد: جلوگیری از تردد و نقل و انتقال دام‌های بیمار، آموزش کارکنان و دامپزشکان، ساماندهی کشتارگاه‌ها و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام از روش‌هایی است که باعث شد این بیماری از کاهش چشمگیری برخوردار شود.

وی اظهار داشت: در زمانی که تعداد کانون‌های این بیماری کاهش پیدا می‌کند، میزان واکسیناسیون نیز به‌صورت پراکنده و موردی پیش می‌رود. بنابراین در مورد بیماری فوق تعداد دفعات واکسیناسیون کاهش خواهد یافت.

 

نظر شما
ادامه