کد خبر: ۱۱۸۱

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور خواستار واگذاری زنجیره کامل تولید شیر از ابتدا تا انتها به این سازمان شد.

دکتر مجتبی نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر فقط زنجیره تولید شیر خام در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داد، گفت: زنجیره تولید شیر بعد از فرآوری به شکل پاستوریزه یا استرلیزه و سایر فرآورده‌ها از نظر نظارت بهداشتی در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، در حالی که کل زنجیره تولید شیر و فرآورده‌های آن در دنیا از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید در اختیار سازمان‌های دامپزشکی قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق آزمایش‌های تخصصی انجام شده بر روی شیر تولید شده کشور، شیرهای تولیدی و مصرفی از نظر آفلاتوکسین‌ها و سموم مختلف و ارگانهای فسفره و کلره در حد مجاز و استاندارد ملی ایران قرار دارد.
نوروزی تاکید کرد: نمونه‌های جمع‌آوری شده از 30 استان کشور در بیش از چند صد نمونه بوده است که بعد از آزمون، سلامت آن به تایید رسید.
وی گفت: نمونه‌برداری شیر از مراکز ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، کارخانه‌های شیر و لبنیات و قطب‌های تولید کشور بوده و مورد آزمون قرار گرفت که همگی نمونه‌ها در حد استاندارد ملی بوده است.
نوروزی گفت: شیر تولیدی در دامداریهای روستایی نیز در ایران آزمایش قرار داشته است و شیر از نظر میزان آفلاتوکسین، سموم، ارگان‌های فسفره و کلره مشکلی نداشته و در حد مجاز است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد بار میکروبی شیر تولیدی ایران گفت: نمونه‌ها در حال آنالیز آماری قرار دارد، ولی به طور اجمال بار میکروبی از 500 هزار واحد تا چند صد میلیون قرار دارد، ولی هنوز تحلیل و آنالیز کاری تمام نشده است.
نوروزی در خصوص شیر فله‌ای‌در کشور و این که از 9 میلیون شیر تولیدی 4.5 میلیون تن از مسیر فرآوری در کارخانه‌های بزرگ می‌گذرد، گفت: رقم یاد شده در کارخانه‌های بزرگ فرآوری لبنیات فرآوری می‌شود، بقیه شیر عمدتا در صنایع کوچک لبنی فرآورش می‌شود، اما پیشنهاد سازمان دامپزشکی این است که شیر مصرفی به شکل پاستوریزه و یا استرلیزه مصرف شود. رییس سازمان دامپزشکی با بیان این که در حال حاضر زنجیره تولید شیر خام در اختیار سازمان دامپزشکی و پس از فرآوری در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود همان گونه که در کشورهای پیشرفته کل زنجیره تولید شیر از مزرعه دامداری تا سفره مردم در اختیار دامپزشکی قرار دارد، در ایران هم این گونه عمل شود.
نوروزی در پاسخ به این سوال که عمده مغازه‌داران شیر مدت‌دار و دوغ را در جعبه‌های پلاستیکی خارج از مغازه نگهداری می‌کنند، گفت: متاسفانه مرحله نظارت بر محصولات فرآورده شده لبنیات برعهده وزارت بهداشت قرار دارد و ما توصیه می‌کنیم برای رعایت بهداشت مردم، حتما هرگونه فرآورده لبنی در یخچال و محیط بهداشتی نگهداری شود.
وی گفت: سرویس‌های دامپزشکی باید همه زنجیره تولید از ابتدا تا انتها را در اختیار داشته باشند، تا نظارت موثر بر شیر و فرآورده‌های آن و مواد پروتئینی صورت گیرد.

 

نظر شما
ادامه