کد خبر: ۱۱۸۰۳
حکیم مهر - داروسازان کشورمان موفق به تولید آزمایشگاهی داروی جدیدی برای درمان بیماری لیشمانیوز احشایی شدند که هم اکنون فاز حیوانی آن نیز با موفقیت سپری شده است.

دکتر علیرضا فرومدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طرح «سنتز ترکیبات جدید ضد لیشمانیا» که برگزیده رتبه سوم گروه علوم دارویی هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شد، با بیان اینکه بیماری لیشمانیا به دو صورت لیشمانیوز جلدی یا «سالکو کالاآزار» و یا لیشمانیوز احشایی بروز پیدا می‌کند، گفت: بیماری لیشمانیوز احشایی که بیشتر با نام هندی آن یعنی کالاآزار (بیماری سیاه) معروف است، یک بیماری انگلی عفونی است که به علت عفونت با گونه هایی از انگل لیشمانیا ایجاد می شود.

وی افزود: عامل ایجاد کننده آن انگلی به نام لیشمانیا اینفانتوم است که توسط انواعی از پشه های خاکی در موقع خونخواری به انسان منتقل می شوند؛ البته پشه خاکی های فلبوتوموس ماژور، فلبوتوموس کندلاکی و فلبوتوموس کشیشیانی از مهمترین پشه های خاکی ناقل انگل در ایران هستند.

فرومدی ادامه داد: با توجه به این که این بیماری در مناطق حاره‌ای شیوع دارد و بیماران مبتلا معمولا اوضاع اقتصادی مناسبی ندارند، کشورهای توسعه یافته و شرکتهای بزرگ داروسازی در دنیا تمایل چندانی به کشف داروهای جدید برای این بیماری ندارند.

برگزیده گروه علوم دارویی هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تصریح کرد: مطالعات ما در راستای کشف داروهای جدید ضد لیشمانیا است و در پروژه حاضر نیز ترکیبات جدیدی علیه انگل لیشمانیا سنتز شده و اثرات ضد لیشمانیایی آن نیز در فاز آزمایشگاهی و حیوانی بررسی شده است که نتایج قابل قبولی نیز حاصل شده است.

وی افزود: پس از طراحی این ترکیب و سنتز آن در آزمایشگاه شیمی آلی دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نهایت در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران آزمایشات فارماکولوژی انجام شد که نشان داد خوشبختانه اثرات این ترکیب جدید از داروهای موجود در بازار دارویی نیز قوی‌تر بوده است.

به گفته دکتر فرومدی اکثر داروهای موجود علیه لیشمانیای احشایی بسیار سمی و گران قیمت هستند در صورتی که ترکیبات سنتز شده توسط گروه ایرانی در آزمایشات اولیه سمیت بسیار کمی از خود نشان داده اند.

وی افزود: هم اکنون آزمایشات فارماکولوژی تکمیلی در حال انجام است تا در نهایت به معرفی یک داروی ضد لیشمانیای جدید منجر شود.

به گفته فرومدی مقاله این مطالعه در مجله شیمی دارویی اروپا به چاپ رسیده است.

 

نظر شما
ادامه