کد خبر: ۱۱۷۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گناباد، جنوب کرمان، کرمان، یزد و فهرج

 

در سال جاری هیچ موردی ازبیماری سل گاوی در شهرستان گناباد شناسایی نشد


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت : طی 9 ماهه ابتدای سالجاری هیچ موردی ازبیماری سل گاوی در شهرستان گناباد شناسایی نشد.

دکتر علیرضا قدرتی با اعلام این خبر افزود : با تلاش کارشناسان این شبکه از ابتدای سالجاری تعداد 7469 راس گاو مورد تست سل در سطح گاودارهای صنعتی قرار گرفته که خوشبختانه هیچ مورد راکتور مثبتی شناسایی نگردید .
وی افزود از آنجائیکه بیماری سل یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد و تنها راه تشخیص آن در دام تست توبرکولین می باشد انجام این تست در گاوداری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد

دکتر قدرتی گفت : با توجه به اینکه واکسنی جهت پیشگیری این بیماری در دام وجود ندارد ، گاوداران محترم باید ضمن رعایت بهداشت گاوداری از خرید دام بدون داشتن سابقه تست سل خوداری نموده و با اکیپ های تست سل دامپزشکی همکاری نمایند .

دکتر علیرضا قدرتی اضافه نمود : از آنجائیکه دامپزشکی یکی از متولیان بهداشت جامعه و کنترل و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان ودام می باشد امید است با تلاش اکیپ های تست سل جهت شناسایی دامهای آلوده در آینده شاهد جامعه ای سالم و عاری از بیماری سل انسانی باشیم .

---------------------------------------

 

نماینده شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس:
جنوب کرمان قابلیت‌های خوبی در تأمین گوشت دارد


نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، رودبار، فاریاب، منوجان و قلعه‌گنج در مجلس گفت: با توجه به خاستگاه و قابلیت‌های خوب جنوب کرمان در دامداری، سرمایه‌گذاری در این زمینه نقش مهمی در تأمین گوشت مورد نیاز کشور دارد
حجت‌الاسلام محمدرضا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهنوج اظهار داشت: حوزه دامپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا ارتباط مستقیم با سلامت انسان، بهداشت دام، خوراک و ... دارد.
وی با اشاره به اینکه داروخانه دامپزشکی در شهر کهنوج تقاضای مردم را در زمینه بیماری‌های دام پاسخگو است، افزود: در منطقه جنوب کرمان و پنج شهرستان جنوبی بیش از 2.5 میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که حدود 65 درصد آن متعلق به این مناطق است.
امیری تصریح کرد: بیش از 1.5 میلیون رأس دام متعلق به شهرستان کهنوج و چهار شهرستان جنوبی دیگر است، لذا ضرورت وجود یک کشتارگاه صنعتی در شهرستان کهنوج احساس می‌شود که مسئولان استان و شهرستان به ویژه شهرداری باید برای راه‌اندازی و تجهیز آن همت کنند.
وی ابراز داشت: یکی دیگر از ضروریات این شهرستان بحث آزمایشگاه و نیاز ضروری منطقه است و در زمینه سلامت دام‌ها آزمایش‌های جدی باید انجام شود تا مصرف کننده نسبت به سلامتی گوشت اطمینان کامل پیدا کنند.
نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به خاستگاه خوبی که دام در این مناطق در گذشته داشته و الان هم دارد و قابلیت‌های خوبی هم موجود است اگر بتوانیم در حوزه دامداری و دامپروری
سرمایه گذاری‌های خوبی انجام دهیم، می‌توان در بخش تولید و تأمین گوشت مورد نیاز کشور کارهای مهم و مؤثری را انجام و نیازی به واردات گوشت اعم از دام و طیور از خارج کشور نداشته باشیم.
وی افزود: البته باید کارهای مقدماتی برای تشویق حضور بخش خصوصی در این منطقه را فراهم کنیم که می‌تواند در این راستا بسیار مؤثر باشد و اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد و بخش خصوصی هم وارد عمل شود حتما به اهداف خود در زمینه دام و طیور می‌رسیم.

---------------------------

 

طی 3 ماه صورت گرفت :

12 هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی کرمان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: 12 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی این شهرستان از ابتدای مهرماه سال جاری صورت گرفت.
محمدمهدی یزدان‌پناه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی منتقل می‌شود، اظهار داشت: از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون بالغ بر 12 هزار و 337 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، کارخانجات شیر، مراکز بسته‌بندی و سردخانه‌ها صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت یک‌ هزار و 890 کیلوگرم فرآورده‌های غیر بهداشتی و فاسد ضبط و معدوم شده است، افزود: شهروندان باید گوشت و سایر فرآورده‌ها را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
یزدان‌پناه با اشاره به بازرسی بهداشتی از کشتارگاه‌های سطح شهرستان در سه ماهه سوم امسال گفت: 32 هزار و 129 رأس لاشه گوسفند و بز، 4 هزار و 940 رأس گاو و گوساله، 305 نفر شتر و یک ‌میلیون و 113 هزار قطعه لاشه طیور در کشتارگاه‌های شهرستان مورد بازرسی قرار گرفته است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان به شهروندان توصیه کرد از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز و بعضا کشتار خانگی و همچنین خرید ماهی و میگو از وانت‌های حمل سیار جدا خودداری کنند.

-----------------------------

 

معاونت اداری و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان یزد خبر داد:
کسب رتبه برتردر طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد


بر اساس طرح سنجش میزان رضایت مندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاه های عمومی و دولتی در سال 1390، اداره کل دامپزشکی استان یزد حائز رتبه برتر گردید.  معاونت اداری و پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره گفت: در نهمین دوره اجرای طرح" تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع " به عنوان یکی از برنامه های تحول در نظام اداری کشور که به منظور سنجش میزان رضایتمندی مراجعین از نحوه خدمات دستگاه های عمومی و دولتی و با هدف بررسی موانع و چالش های فراروی ارتباط وتعامل موثر   سازمان ها با مخاطبان، توسط استانداری یزد انجام شد که از بین 45 دستگاه اجرایی استان، اداره کل دامپزشکی رتبه اول را کسب نمود.
مهندس محمد علی شریفی گفت: در بررسی عدد رضایتمندی دستگاه های اجرایی استان در سال 1390 که توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد اعلام و منتشر گردید، عدد رضایت در بین دستگاه های استان از 95/66 تا 92/89 در نوسان بوده است که اداره کل دامپزشکی با عدد رضایتمندی 92/89 حائز رتبه برتر شده است.
وی ضمن تشکر از کلیه مدیران و همکاران در سطح استان که با تلاش و دقت در انجام وظایف، درارائه مطلوب خدمات، موجب اعتماد مخاطبین شده اند اظهار امیدواری کرد و گفت: با ایجاد رضایت درکارکنان که نقش کلیدی در بستر سازی ارائه خدمات با کیفیت به مراجعین و جلب رضایت آنان ایفاء می کند، زمینه تداوم این مهم و خدمات مطلوب تر به بهره برداران و تولید کنندگان این بخش بیش از پیش فراهم گردد.

---------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج عنوان کرد :
برخورد جدی با مخلان سلامت و بهداشت


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت‌: با سود‌جویانی که سلامت دام‌های شهرستان را به خطر می‌اندازند، برخورد جدی می‌شود.
مهدی بمان‌دشتی در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در فهرج اظهار داشت: با سود‌جویانی که سلامت دام‌های شهرستان را به خطر می‌اندازند، برخورد جدی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی مرزها و همسایگی ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان، همچنین نزدیکی شهرستان فهرج با مرزهای شرقی استان و احتمال شیوع تب برفکی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و نیوکاسل طیور، کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها مستلزم رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای است.

بمان‌دشتی افزود‌: شهرستان فهرج با جمعیت دامی 150 هزار دام سبک، 12 هزار دام سنگین و یک هزار و 500 نفر شتر یکی از قطب‌های دامپروری و تأمین کننده فرآورده‌های خام دامی استان کرمان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: حمل و نقل غیر ‌مجاز دام و به تبع آن ورود بیماری‌های دامی به شهرستان فهرج تا حد زیادی به صنعت دامپروری شهرستان خسارات جبران‌نا‌پذیری وارد می‌کند.

بمان‌دشتی افزود: از آن جا که سلامت دام و تامین بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی از اهداف دامپزشکی به شمار می‌رود، لذا مبارزه با بیماری‌های دامی به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌، نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی و حمل و نقل دام از‌ فهرج به سایر شهرستان‌های استان و استان‌های همجوار از فعالیت‌های شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج است.

 

نظر شما
ادامه