کد خبر: ۱۱۶۳۴

حکیم مهر - رئیس اداره دامپزشکی کهگیلویه با اشاره به اینکه عرضه مرغ‌زنده یکی از اصلی‌ترین معضلات بهداشتی در سطح این شهرستان است، گفت: این موضوع عواقب وخیمی در پی دارد.
امید افشاری در نشست شورای سلامت شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: از لحاظ بهداشتی و نیز قوانین دامپزشکی عرضه مرغ زنده ممنوع است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهگیلویه افزود: یکی از معضلات بهداشتی که شهرستان کهگیلویه همواره با آن دست به گریبان است عرضه مرغ زنده به صورت سیار و به خصوص در مبادی ورودی شهر دهدشت و روستاهای اطراف است.

افشاری با بیان این‌که اقداماتی که در زمینه جمع‌آوری اماکن فروش مرغ زنده انجام گرفته است به صورت مقطعی بوده و تداوم نداشتند، گفت: همین مسئله باعث شده زحمات و تلاش‌های شبکه بهداشت به هدر رود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که اجرای کامل این طرح را با مشکل مواجه می‌کند فشارهایی است که از جانب گروهی خاص وارد می‌شود و قطعا با این رویه تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد راه به جایی نخواهد برد.

این مسئول با گلایه از بعضی نهادها به علت عدم همکاری با شبکه دامپزشکی در این زمینه بیان داشت: امیدواریم که نهادهای مسئول در این زمینه همکاری و مساعدت بیش‌تری با دامپزشکی داشته باشند.

وی یکی از جدی‌ترین آسیب‌های وارده در برخورد با این معضل بهداشتی را نیمه تمام ماندن این مسئله خواند و ابراز داشت: همین باعث می‌شود کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند دیگر حسابی از دامپزشکی و سایر نهادها نبرند.

افشاری تصریح کرد: رفع این معضل بسیار ساده است ولی نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشیم این است که پلمپ این واحدها یک روز بعد شکسته می‌شود و با این کار زحمات همه دستگاه‌ها زیر سؤال می‌رود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهگیلویه اذعان داشت: مشکل دیگری که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد علاقه مردم به خرید مرغ زنده است.

وی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند که اگر مرغ را به صورت مستقیم خریداری کنند از  سلامت و ذبح آن مطمئن هستند در صورتی که کاملا اشتباه می‌کنند.

افشاری کار فرهنگی و آگاه سازی مردم از خطراتی که خرید مرغ زنده سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: همه نهادها باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که به بهداشت کشتارگاه‌ها باید توجه بیش‌تری شود، یادآور شد: وقتی سلامت مردم به خصوص در حوزه بهداشت دام و طیور رعایت شود بیمارستان‌های ما نیز خلوت‌تر می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهگیلویه در پایان احداث کشتارگاه طیور در شهرستان کهگیلویه را ضروری دانست و عنوان کرد: فقدان کشتارگاه ریشه اصلی همه مشکلات پیرامون توزیع مرغ زنده در سطح شهرستان است.

 

نظر شما
ادامه