کد خبر: ۱۱۵۶۵

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تولید گوشت سالم نیازمند کشتارگاه بهداشتی است، گفت: بدون تأمین محیط کشتارگاهی مناسب امکان تأمین کامل بهداشت گوشت میسر نیست.
دکتر بیژن دهقانی در حاشیه بازدید از کشتارگاه‌های دام و طیور شهرستان کرمان اظهار داشت: حساس‌ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت رعایت بهداشت در مراحل کشتار دام و طیور است.

وی با تأکید بر این نکته که از دام و طیور سالم، گوشت سالم به دست می‌آید، بیان داشت: اگر کشتارگاه‌های استان کرمان ساختار بهداشتی لازم را نداشته باشند تمام زحمات و هزینه‌های صرف شده برای سلامت دام از بین می‌رود.

دهقانی با ابراز نارضایتی از وضعیت کنونی کشتارگاه‌های استان کرمان تصریح کرد: فقط با تغییر دیدگاه‌های مسئولان مرتبط و با یک همکاری بین بخشی می‌توان کشتارگاه‌های استان کرمان را به سطح مطلوب و استانداردهای لازم رساند.

وی عنوان کرد: احداث کشتارگاه‌های بهداشتی جدید در مرکز استان کرمان و برخی شهرستان‌ها همچنین بهسازی کشتارگاه‌های موجود در دیگر شهرستان‌ها برای تأمین سلامت مردم استان ضروری است.

دهقانی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مجموعه دامپزشکی استان کرمان برای تحقق بهداشت گوشت در این خطه از طریق نظارت بر تمام مراحل تولید و عرضه گوشت، افزود: بدون تأمین محیط کشتارگاهی مناسب امکان تأمین کامل بهداشت گوشت میسر نیست.

وی علت عدم توجه لازم به بهداشت کشتارگاه‌ها توسط شهرداری‌ها را ناشی از عدم صرفه اقتصادی کشتارگاه از دیدگاه این مجموعه‌ها دانست.

دهقانی گفت: شهرداران و سایر مسئولان باید توجه داشته باشند که با تغییر رویکرد کنونی و ایجاد کشتارگاه‌های بهداشتی و راه‌اندازی صنایع وابسته مانند بسته‌بندی انواع آلایش خوراکی دام همچنین عرضه گوشت به سایر استان‌ها می‌توان مشکل اقتصادی نبودن کشتارگاه‌ها را رفع و به سمت درآمدزایی برای شهر خود حرکت کرد.

وی ابراز داشت: همچنین فرآوری آلایش‌های غیر خوراکی دام در کشتارگاه‌ها نیز یکی از تجارت‌های پر سود در دنیای امروز است که در ایران به آن بها داده نمی‌شود.

دهقانی امکان تبدیل شدن استان کرمان به یکی از قطب‌های مهم تأمین گوشت ایران را یکی از بهترین مسیرهای دستیابی به اهداف اشتغال‌زایی دانست و ابراز داشت: در صورت تحقق این امر یک چرخه از مشاغل جدید شامل پرورش دهندگان دام و طیور، تولیدکنندگان انواع علوفه، دان و مکمل‌های غذایی، کارگران کشتارگاه‌ها و صنایع وابسته مانند بسته‌بندی، حمل و عرضه گوشت، در استان کرمان ایجاد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بزرگترین دغدغه مجموعه دامپزشکی این خطه را تأمین امنیت غذایی مردم دانست و تصریح کرد: در این زمینه مردم شریف استان به ویژه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان با رعایت توصیه‌های دامپزشکی و همکاری با مأموران این نهاد می‌توانند ما را در امر تأمین بهداشت گوشت و امنیت غذایی مردم یاری دهند.

 

نظر شما
ادامه