کد خبر: ۱۱۴۰۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان و خوزستان

 

مدیر دامپزشکی ریگان تاکید کرد :
ضرورت رعایت بهداشت در کنترل بیماری اکتیمای واگیر


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: رعایت اصول مدیریت بهداشتی در کنترل بیماری اکتیمای واگیر ضروری است، زیرا این بیماری ویروسی از خانواده پاراپاکس محسوب می‌شود.
حجت‌الله جعفری در فهرج اظهار داشت: رعایت اصول مدیریت بهداشتی در کنترل بیماری اکتیمای واگیر ضروری است، زیرا این بیماری ویروسی از خانواده پاراپاکس محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به واگیری نسبتا شدید این بیماری، کنترل و مقابله با آن در حرفه دامپزشکی بسیار حائز اهمیت است و این بیماری بیشتر در گوسفند و بز است، اما در نشخوارکنندگان وحشی مانند آهو، گوزن و همچنین شتر، گاو و خرگوش نیز دیده می‌شود.

جعفری بیان کرد: این بیماری ویروسی موجب درگیر شدن پوست دام و ایجاد ضایعات دردناک در این بافت می‌شود و همچنین در دهان و عضلات جوشی دام نیز ایجاد ضایعه می‌کند و در فرم پیشرفته به دنبال بروز عفونت‌های ثانویه نکروز بافت دهان و ابتدای دستگاه گوارش رخ می‌دهد.

وی افزود: ضایعات در پستان دام موجب ترک خوردگی این بافت در دام‌های جوان و ضایعات سم منجر به لنگش موقت می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تمام بافت‌های درگیر شده به این بیماری مستعد عفونت‌های ثانویه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه عامل ایجادکننده این بیماری ویروسی است و درمانی برای آن وجود ندارد، اما برای کنترل و مقابله با عفونت‌های ثانویه استفاده از آنتی‌بیوتیک مورد نظر با تجویز دامپزشک در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است.

وی افزود: اکتیما بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود و انسان ممکن است با تماس با دام‌های آلوده مبتلا شود و در انسان بیماری به صورت پاپول‌های کوچک و قرمز در محل ورود ویروس به بدن رخ داده که اعضای حرکتی از جمله دست انسان که با بافت دام آلوده در تماس بوده را درگیر می‌کند.

جعفری گفت: سپس پاپول‌ها با بروز عفونت‌های ثانویه به پوستول‌های خونریزی کننده تغییر وضعیت می‌دهند و در مراحل بعد ضایعات به ندول که ممکن حاوی مایع آبکی باشد، تبدیل می‌شوند، لذا عدم رعایت نکات بهداشتی در انتقال این بیماری به انسان قابل اهمیت است.

وی بیان کرد: با توجه به عمر طولانی ویروس در جایگاه‌ها و دلمه‌های کنده شده از زخم‌ها و بافت‌های مرده، رعایت اصول ضدعفونی جایگاه دام، جداسازی دام‌های آلوده از سالم بسیار در کنترل و مبارزه با این بیماری موثر و همچنین توجه به مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و ضوابط بهسازی و نوسازی اماکن دامی و جلوگیری از ورود دام‌های فاقد هویت مشخص به دامداری از جمله موارد قابل اهمیت است.

جعفری گفت: به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان برای جلوگیری و مقابله با این بیماری علاوه بر برگزاری کلاس آموزشی ویژه عشایر منطقه سیف‌الدینی و سرزه با شرکت 23 نفر در این زمینه با استفاده و مصرف کردن مقدار 100 لیتر ماده ضدعفونی کننده در جایگاه پرخطر از بروز این بیماری به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

 

------------------------------------------

 

68 طرح دامپزشکی در خوزستان به بهره برداری رسید


مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان از راه اندازی 68 طرح دامپزشکی در شهرهای مختلف استان خوزستان خبر داد.
دکتر ˈ مصطفی کنارکوهیˈ افزود: این طرح ها با 25 میلیارد و 980 میلیون ریال اعتبار از محل تسهیلات و در قالب طرح توسعه کشاورزی در بخش دامپزشکی اجرا و در سالجاری به بهره برداری رسیدند.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح های مزبور 119 فرصت شغلی در شهرهای استان خوزستان فراهم شده است.

دکتر کنارکوهی افزود: از ابتدای تشکیل ستاد اجرایی کارگروه توسعه بخش کشاورزی تاکنون 118 طرح بخش دامپزشکی با اعتباری افزون بر57 میلیارد و 820 میلیون ریال به تصویب رسیده که از این تعداد 68 طرح به مرحله بهره برداری رسید.

وی گفت: این تسهیلات در زمینه احداث و تجهیز آزمایشگاه داروخانه و درمانگاه دامپزشکی، مراکز مایه کوبی و خرید خودروهای سردخانه دار ویژه حمل فرآورده های خام دامی و شیلاتی هزینه شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اظهار داشت: اجرای این طرح ها ضمن ایجاد و توسعه اشتغال برای فارغ التحصیلان دامپزشکی موجب بهبود و ارتقاء خدمات دهی به دامداران و مرغداریهای استان شده است.

دکتر کنارکوهی باتاکید بر لزوم به کار گیری خودروهای جدید در ناوگان حمل گوشتو فراوردهای دامی افزود: ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل فرآورده های خام دامی، شیلاتی، واکسن و مواد بیولوژیک باعث حفظ زنجیره سرد و سلامت این فرآورده ها از مبدا تولید تا مصرف می شود.

 

نظر شما
ادامه