کد خبر: ۱۱۳۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - آشنایی با کپورماهیان (ماهیان گرمابی) / محمد قادری(فوق لیسانس تکثیر و پرورش آبزیان)

کپورمعمولی (  (Common Carp
Cyprinus carpio
 
مبدأ پیدایش آن حوضة دریای سیاه و دریای خزر می باشد. بدن تقریباً پهن می باشد و پهنای آن حدود یک سوم طول بدن است. دارای بالة پشتی نسبتاً بلندی است. رنگ بدن در دو طرف زرد طلایی و در پشت تیره تر است. به طور معمول رنگ باله ها تیره می باشد ولی بالة دمی گاهی اوقات به رنگ نارنجی دیده می شود. بدن پوشیده از فلسهای مدور نسبتاً درشت می باشد. روی پوزة ماهی دو جفت سبیلک قرار دارد. سر ماهی نسبتاً گرد می باشد.

در مرحله لارو کامل زئوپلانکتون خوار و در مرحله لاروجنینی دارای کیسه زرده می باشد و دوره بچه ماهی بنتوزخوار استولی پس از رشد و رسیدن به وزن 2 الی 3 گرمی یعنی بعد از گذشت 5 الی 6 هفته به تغدیة همه چیزخواری روی می آورد. این ماهی به صورت عمومی کفزی و همه چیزخوار است که به وسیلة پوزة خرطومی شکل خود مواد گیاهی و جانوری موجود در کف استخر را مکیده و پس از قرقره کردن در حفرة دهانی و دفع مواد زائد مورد تغدیه قرار می دهد.

غذای طبیعی این ماهی شامل انواع لارو شیرونومیده، بذر گیاهان، دوکفه ایها و لارو حشرات آبزی می باشد. در آب و هوای گرم و معتدل، نرها در سن 1 تا 2 سالگی و ماده ها 2 تا 3 سالگی بالغ می شوند. دمای مناسب برای رشد و نمو 25 درجه و برای تخمریزی 18 تا 20 درجه سانتیگراد می باشد. این ماهی در اواخر فصل گرما و شروع فصل سرما مقدار غذای بیشتری لازم دارد تا بتواند با تولید چربی زیاد آمادة گذراندن زمستان باشد.

 

 

کپور علفخوار(Grass Carp )                              

 Ctenopharingodon idella

 
خاستگاه اصلی این ماهی رودخانة آمور چین است و اولین بار در سال 1345 به منظور مبارزه با رویش نامتعادل گیاهان در مرداب انزلی از شوروی به ایران آورده شد. نام دیگر این ماهی آمور است. دارای بدنی کشیده، پهن، پوزة گرد و فلسهای نسبتاً درشت سبز است. رنگ بدن سبز روشن، در پشت تیره تر شده و شکم سفید متمایل به خاکستری است.

باله پشتی و سینه ای سبز تیره و سایر باله ها روشن تر است. در دوره لارو جنینی دارای کیسه زرده، لارو کامل زئوپلانکتون خوار و در دوره بچه ماهی علف های نرم و خشن را مورد تغذیه قرار می دهد. غذای اصلی این ماهی را گیاهان آبزی تشکیل می دهند. این ماهی قادر است روزانه برابر وزن خود یا بیشتر گیاه مصرف کند. مهمترین علوفه های مورد علاقة این ماهی عبارتند از: نی، یونجه، شبدر، آزولا و عدسک آبی. 50 درصد از گیاهان خورده شده به صورت نیم هضم دفع می شوند که این خود مورد تغذیة کپور قرار می گیرد. این ماهی نقش مؤثری در کنترل گیاهان هرز در کف استخر و دیواره های آن دارد.

 

 

کپور نقره ای (Silver Carp)

Hypophthalmicthys Molitrix

 

خاستگاه اصلی این ماهی کشور چین است. نام دیگر آن فیتوفاگ است. بدن این ماهی کشیده، از دو طرف فشرده و دارای فلسهای ریز نقره ای می باشد. دهان فوقانی است و نسبتاً کوچک است. چشمها در پایین سر قرار دارد. زائده های کمان آبششی این ماهی بلند است که با اتصال به یکدیگر از طرفین توده اسفنج مانند تشکیل داده که کار فیلتر کردن آب و گرفتن پلانکتونهای غذایی به ویژه فیتوپلانکتونهایی که غذای اصلی این ماهی است را انجام می دهد.

 در مرحله جنینی دارای کیسه زرده و لارو کامل زئوپلانکتون خوار و در دوره بچه ماهی از فیتوپلانکتون تغذیه می نماید. از فیتوپلانکتونهای مورد علاقة این ماهی می توان از نیتزچیا، ناویکولا، اسیلاتوریا و دیاتومه ها را نام برد.

به طور معمول قسمت پشتی بدن سبز خاکستری و طرفین آن سفید متمایل به زرد و قسمت شکمی سفید نقره ای است. از آنجائیکه این ماهی از زی شناوران گیاهی تغذیه می کند و تولید این تک سلولی ها با بارور کردن استخرها توسط کودهای شیمیایی و آلی به آسانی صورت می پذیرد بسیار ارزان تولید می شود و به همین دلیل می توان 50 درصد ترکیب استخر را به کشت این گونه اختصاص داد. در شرایط آب و هوایی معتدل و گرم در سن 3 تا 4 سالگی بالغ می شود.         

 

 

کپور سرگنده

 (Bighead Carp)

Hypophthalmictchthys Nobilis

 

خاستگاه اصلی آن آبهای جنوبی چین است. این ماهی دارای سر بزرگتر نسبت به سایر هم گروه های خود می باشد. به همین علت کپور سرگنده نامیده می شود. چشمها در بالای سر قرار دارد. وجه تمایز این ماهی با کپور نقره ای این است که انتهای بالة سینه ای از ابتدای بالة شکمی عبور می کند.

سطح بالایی بدن سیاه، متمایل به سبز بوده و طرفین بدن به وسیلة خال تیره رنگ پوشیده شده و سطح شکمی متمایل به خاکستری است. غذای این ماهی در تمامی مراحل زندگی زئوپلانکتونها هستند و در صورت عدم وجود زئوپلانکتون، این ماهی از فیتوپلانکتون نیز تغذیه می کند ولی فیتوپلانکتون غذایی اجباری است.

 

برچسب ها: کپور، ماهی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
0
مطلب پر باری بود لطفا منو با نویسنده این مطلب وصل کنید
نظر شما
ادامه