کد خبر: ۱۱۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس مؤسسه تحقیقات شیلات با ابراز این عقیده که شکوفایی پلانکتونی خلیج فارس در چند سال اخیر، بیوتروریستی است، خاطرنشان کرد: محل آغاز رشد این پلانکتون که نزدیک تنگه هرمز است، نشان دهنده‌ی برنامه‌ریزی برای انتخاب محل رهاسازی آن و آلوده کردن چرخه آبی این ناحیه بوده است.

دکتر عباسعلی مطلبی که در همایش یک روزه‌ی طرح ملی پایش کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان درباره‌ی شکوفایی پلانکتونی که از مهر 1387 در خلیج فارس آغاز شده، سخن می‌گفت، تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی نمونه‌های ثبت شده در 30 سال اخیر در این محدوده‌ی آبی هیچ یک از این پلانکتون‌ها در دریای عمان و خلیج فارس وجود نداشته‌اند و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این نمونه‌ها در این محدوده رهاسازی شده باشد.

وی با اشاره به این که جلبک کوکلدینیوم کلی کوئیدس پیش از این نیز می‌توانسته از طریق آب توازن کشتی وارد آ‌ب‌های کشور شود، گفت: در سال‌های گذشته چنین جلبکی وارد آب‌های کشور نشده و محل آغاز رشد(نزدیکی تنگه هرمز) نشان دهنده‌ی برنامه‌ریزی برای انتخاب محل رهاسازی آن و آلوده کردن چرخه آبی این ناحیه بوده است.

مطلبی توضیح داد: هشت ماه ماندگاری این نوع از جلبک‌ها در منطقه کاملا غیر عادی بود که طبق ریشه‌یابی ژنتیکی انجام شده نمونه‌هایی از این جلبک پیش از این در سواحل آمریکا و کره جنوبی نیز شکوفا شده بود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی طرح جامع مبارزه با تهدیدات اکولوژیکی پهنه‌های آبی کشور گفت: این طرح از طریق کمیته‌ی مبارزه با تهدیدات اکولوژیکی پهنه‌های آبی و از سوی هیات دولت به موسسه‌ی تحقیقات علوم شیلاتی کشور سپرده شد که نسخه‌ی نهایی آن در سال 89 با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط مانند وزارت علوم، موسسه‌ی اقیانوس‌شناسی، سازمان محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر مراکز اجرای پژوهشی به هیات دولت تقدیم شد.

وی افزود: این طرح در سال گذشته به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد تا با تامین 22 میلیارد تومان بودجه آغاز شود. در سال گذشته یک میلیارد تومان از این بودجه تامین شد و هم اکنون پانزده پروژه از مجموعه پروژه‌های تعریف شده در آن در حال اجراست.

مطلبی درباره‌ی این طرح جامع توضیح داد: در این طرح برنامه‌های پایش و راهکارهای مقابله با کشند قرمز در جنوب و همچنین شناسایی بیولوژیکی و مبارزه‌ی فیزیکی و بیولوژیکی با آن تدوین شده است. همچنین راهکارهایی برای مقابله با شکوفایی عروس دریایی در آبهای جنوب و مقابله با شانه‌دار مهاجم دریای خزر و کشند شیری این آبها در این برنامه ارائه شده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به این که این برنامه، راهکارهای مبارزه با تغییرات بیولوژیکی و اکولوژیکی ناشی از خشکسالی را نیز مد نظر قرار داده است، گفت: اگر اعتبار امسال این طرح نیز تامین شود، پروژه‌های بیشتری را آغاز می‌کنیم هر چند که موسسه‌ تحقیقات علوم شیلاتی از محل اعتبارات خود و همچنین اعتباراتی که استان‌های ساحلی برای پیشبرد این طرح‌ها در نظر می‌گیرند برای اجرایی کردن پروژه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که تاکید اصلی بر پیدا کردن راه‌های بیولوژیک برای مبارزه با شکوفایی پلانکتونی است، خاطرنشان کرد: پیش از این درباره‌ آلوده شدن آبزیان در این منطقه نگرانی‌هایی وجود داشت اما تحقیقات ما نشان داد که این جلبک سمی نیست و بر آبزیان منطقه تاثیر منفی نمی‌گذارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
saeed
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
0
0
مشکلات را سیاسی نکنیم گردن چه بیندازیم؟
نظر شما
ادامه