کد خبر: ۱۱۳۳۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، البرز، بوشهر، خواف و جوین

 

برگزاری دوره ترویجی اصول بهداشت و قرنطینه در مرغداریها

اداره کل دامپزشکی استان تهران اعلام کرد : در راستای ارتقاء سطح بهداشت و امنیت زیستی در مرغداریهای استان تهران دوره های آموزشی - ترویجی اصول بهداشت و قرنطینه در مرغداریها با همکاری کارشناسان اداره مبارزه با بیماریهای طیور و اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان تهران در آبان ماه در شهرستان های اسلام شهر، ملارد، ورامین، شهریار، پاکدشت، دماوند، ری و رباط کریم جهت توجیه مدیران و سرکارگران مرغداریها برگزار شد.

در این کلاس ها که با استقبال مناسب مدعوین همراه بود، ضمن ارائه مطالب کاربردی و مسائل مبتلا به در مرغداری ها، به بررسی و تبیین نقش امنیت زیستی در کاهش هزینه ها، پیشگیری از بروز بیماریهای واگیر و افزایش بهره وری در مرغداری ها پرداخته شد و در پایان هر کلاس، کارشناسان اداره مبارزه با طیور استان به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان پاسخ دادند.

IMG_0224.1.1.1

IMG_0183.1.1

IMG_0203.1.1.1

 

----------------------------

 

برگزاری جلسه مشترک مسئولین دامپزشکی با نمایندگان اتحادیه ها و تعاونی های مرغداران استان البرز


به منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات مرغداران استان البرز جلسه ای با حضور مسئولین دامپزشکی ونمایندگان اتحادیه ها و تعاونی های مرغداران استان در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی برگزار شد.
در این جلسه که با حضور معاون فنی، رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور و کارشناس این اداره و  همچنین جمعی  از نمایندگان اتحادیه ها و تعاونی های مرغداران استان البرز تشکیل شد، مسائل و مشکلات مرغداران مطرح شد و مسئولین پاسخگوی این مسائل بودند.
در این جلسه مقرر شد نماینده مرغداران استان البرز در پانل تخصصی با موضوع واکسن و روشهای واکسیناسیون که در هفته های آتی با حضور مسئولین سازمان دامپزشکی کشور تشکیل خواهد شد مشکلات خود را مطرح نمایند.
همچنین مقرر شد مرغداران استان هر 45 روز یکبار مشکلات مربوط به پرورش و بیماری خود را از طریق کلینیسین ها به اداره کل مطرح نموده تا نسبت به  بررسی و ارائه راهکارهای مناسب اقدام لازم به عمل آید.
در پایان جلسه مقرر شد دوره های آموزشی ترویجی جهت آموزش پیشگیری از بیماری ها با توجه به نیاز مرغداران برگزار گردد.

 

------------------------------

 

برگزاری طرح تضمین کیفیت آبزیان در استان بوشهر


جلسه طرح تضمین کیفیت آبزیان با حضور مسئولین دامپزشکی ، شیلات ، پژوهشکده میگو و محیط زیست استان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر ،  جلسه طرح تضمین کیفیت آبزیان با حضور مسئولین دامپزشکی ، شیلات ، پژوهشکده میگو و محیط زیست استان بوشهر در سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان بوشهر برگزار گردید .
در این جلسه در خصوص اندازه گیری فلزات سنگین در صیدگاهها ، برگزاری دوره آموزشی بهداشتی دامپزشکی برای صیادان ، نحوه استقرار نیروهای دامپزشکی در اسکله های صیادی ، پیگیری طرح کد رهگیری محصولات آبزی و مسائل زیست محیطی بحث و تبادل نظر شد .


جلسه یادشده، پنجمین جلسه طرح تضمین کیفیت آبزیان بود که با هدف پیشبرد طرح و پیگیری انجام مصوبات جلسه قبلی برگزار شد .

---------------------------

 

توسط دامپزشکی شهرستان خواف صورت گرفت :
کسب رتبه اول میزان رضایتمندی مراجعین از نحوه ارائه خدمات دستگاههای اجرایی


طبق نظر سنجی صورت گرفته درسال 1390 شبکه دامپزشکی شهرستان خواف در گروه دستگاههایی که وجه غالب وظایف آنها ارائه خدمات مستقیم به مردم است رتبه اول شهرستان را کسب نموده است. 


دکتر محمد احمدی، رئیس شبکه دامپزشکی خواف گفت: جلب رضایتمندی مردم و تسهیل در کار ارباب رجوع یکی از مهمترین اهداف شبکه دامپزشکی بوده و کسب این عنوان ، افتخاری بزرگ برای کارکنان این شبکه می باشد.
وی یکی از دلایل موفقیت در این امر را ارائه خدمات به قشر پاک و زحمت کش جامعه که دامداران می باشند، بیان نمود.
وی افزود: در این نظر سنجی، شبکه دامپزشکی خواف در خصوص میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه اطلاع رسانی، میزان اعتماد مراجعین به دستگاه و میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه رفتار کارکنان بالاترین رتبه را کسب نموده است.
وی اظهار امیدواری کرد با تلاش کارکنان شبکه دامپزشکی و همکاری دامداران، بتوان سطح خدمات رسانی را بهبود بخشید و درراستای جلب رضایت الهی که در جلب رضایت مردم است گام برداشت.

----------------------------

 

افزایش 20درصدی جمعیت دام سبک شهرستان جوین و واکسیناسیون بیش از145هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله


دکترافتخارزاده رئیس شبکه دامپزشکی جوین گفت:آبله گوسفندی یک بیماری ویروسی است که از طرق مختلف به دام منتقل می شود . از جمله : دلمه هایی که از حیوانات می افتند ، عوامل مکانیکی مانند گرد و غبار ، آب و غذا ، تماس و یا ... . 
در همین راستا شبکه دامپزشکی جوین به منظور پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی ، در هشت ماهه نخست ساله 91 کلیه گوسفندوبز موجود در شهرستان را برعلیه این بیماری مهلک واکسینه نمود که دراین عملیات مایه کوبی تعداد 12073 راس بزوبزغاله و132953 راس گوسفندوبره واکسینه شدند . شایان ذکر است میزان دام سبک شهرستان جوین درسال 91 نسبت به سال 90  افزایش بیست درصدی داشته است.
آبله گوسفند در فرم کلاسیک با تب شروع می شود و دوره کمون متفاوتی دارد که از 7 تا 15 روز است .از جمله خصوصیات بیماری ایجاد ترشحات چشمی مانند اشک است که حالت داغ بر روی پوزه حیوان به جا می گذارد  . به مرحله تب بیماری ، تهاجم گویند که در آن دام بی اشتها است و پوست بدن گرم می شود . وقتی تب دام پائین آمد ، لکه های قرمز رنگ در برخی نواحی جلد دیده می شوند .این مرحله 4 الی 5 روز بعد از تب است . این جراحات در پوزه و دهان و در مناطق کم موی بدن نظیرزیردنبه ، زیر بغل ، کشاله ران و.... دیده می شوند . در برش این لکه ها متوجه می شویم پوست دام ضخیم نشده است یعنی تنها گشاد شدگی عروق سبب ایجاد لکه ها می شود . در مراحل بعدی دانه ها تبدیل به پاپول و بعد از 4 الی 5 روز تبدیل به وزیکول می گردند . بعد از این  مرحله ، وزیکولها خشک شده و به شکل دلمه در می آیند . که این سیکل 25 الی 30 روز طول می کشد . حیوانات ضعیف ممکن است در مرحله تهاجم بیماری تلف شوند .

نظر شما
ادامه