کد خبر: ۱۱۱۴۷

حکیم مهر - پروانه بهره‌برداری عشایر همدان در یک‌هزار و 600 هکتار از مراتع قله الوند به خاطر تله‌کابین لغو شد.

رئیس سازمان عشایر همدان با اعلام این مطلب گفت: جمعیت دامی عشایر همدان 465 هزار رأس دام است و همچنین 12 هزار و 500 نفر در قالب دوهزار و 500 خانوار جمعیت عشایر این استان را تشکیل می‌دهند.

یزدانی افزود: از این میزان دام سالانه حدود شش‌هزار تن گوشت و دوهزار و 500 تن شیر تولید می‌شود که در کل 20 درصد پروتئین همدان را عشایر تأمین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دام‌های استان یکدهم مراتع استان را در اختیار دارند که از این میزان 10.10 آن متعلق به عشایر است.

یزدانی ادامه داد: بیش از یک‌هزار و 600 هکتار از مراتع مرغوب قله الوند در اختیار عشایر بود که با نصب تله‌کابین پروانه بهره‌برداری آن را برای آنها لغو کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ازجمله مشکلات اساسی عشایر کمبود علوفه، گرانی آن و خشکسالی است که از مسئولان ذی‌ربط تقاضا می‌شود در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه داخلی از این تولیدکنندگان پروتئین کشور حمایت کنند.

وی یادآور شد: اگر این مشکلات حل نشود، آنها مجبور به فروش دام‌های خود به قیمت ناچیز هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، تولید پروتئین استان دچار مشکل اساسی می‌شود.

یزدانی در پایان تأکید کرد: برای پایداری تولید پروتئین لازم است یارانه تولید در اختیار عشایر قرار گیرد تا بتوانند بخشی از نیازهای دامی خود را تأمین کنند.

 

برچسب ها: دامپزشکی، عشایر،
نظر شما
ادامه