کد خبر: ۱۱۱۲

حکیم مهر -  مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: پس از سیل اخیر در شهرستان ریگان 20 هزار رأس دام سبک و سنگین و 9 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری‌های واگیردار واکسینه شدند.

مسعود اسدی‌پور با اشاره به سیل اخیر در شهرستان ریگان اظهار داشت: در زمینه امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیلاب چند هفته اخیر توسط شبکه دامپزشکی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: ‌با اعلام رخداد سیل در برخی نواحی شهرستان از جمله منطقه ده‌رضا، 800 متری و ... در نخستین ساعات اعلام این خبر اکیپی از این شبکه به مناطق یاد شده، اعزام شد، تا ضمن بررسی میزان خسارت وارد شده به جمعیت دام و طیور منطقه و تعیین میزان تلفات وارده به دامداران و عشایر این مناطق فهرستی از روستاهای آسیب دیده و نیز نواحی در معرض خطر را به این شبکه اعلام کند.
اسدی‌پور گفت: براساس اطلاعات اولیه تعداد بیش از 1000 قطعه طیور بومی، 16 رأس دام سنگین و 800 رأس دام سبک در اثر این سیلاب‌ها در مناطق تلف شده و نیز تعداد بیش از 6 هزار قطعه طیور بومی، 700 رأس دام سنگین و 11 هزار رأس دام سبک نیز در این مناطق در معرض خطرات ناشی از پیامدهای این سیلاب قرار داشتند.
وی تصریح کرد: با بررسی‌های بعدی مشخص شد، میزان تلفات و تعداد دام در معرض خطر در مناطق یاد شده افزایش داشته است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بیان داشت: پس از جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده و اولویت‌بندی مناطق آسیب‌دیده اکیپ‌های امدادرسانی شبکه مشخص شد و با دارو و واکسن موجود در شبکه از نخستین ساعات روز چهارشنبه 18 آذرماه 88 امدادرسانی به این مناطق آغاز شد که در قالب این امدادرسانی بحث کمک به دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده، درمان دام‌های آسیب‌دیده و مایه‌کوبی دام‌های در معرض خطر علیه بیماری‌هایی که معمولاً پس از رخداد سیل ممکن است، بروز کند، صورت گرفت.
اسدی‌پور ادامه داد:‌ پس از ارسال گزارشی از وضعیت موجود به اداره کل دامپزشکی استان کرمان و تشکیل جلسه‌ای به منظور بررسی این وضعیت با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان و معاونان و مدیران ستادی تصمیماتی در مورد نحوه پشتیبانی این شبکه در اجرای روند امدادرسانی اتخاذ شد.
وی در ادامه گفت: براساس مصوبه جلسه مذکور با تأمین میزان دارو، واکسن و سم مورد نیاز این شبکه به منظور امدادرسانی به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان نیز یک دستگاه خودروی وانت پیکان به مدت یک هفته در اختیار این شبکه قرار گرفت.
اسدی‌پور خاطرنشان کرد:‌ توزیع و تزریق مقدار 970 ویال داروی آنتی‌بیوتیک اکسی 10 درصد، 340 ویال داروی تقویتی، 200 ویال داروی ضد انگل، 210 لیتر شربت ضدانگل و نیز 600 پاکت پودرهای مولتی ویتامین و اکسی 20 درصد برایدرمان طیور در مناطق سیل‌زده صورت گرفت.
وی تصریح کرد: مقدار 230 لیتر سم، تعداد 22 هزار رأس دام سبک و سنگین، تعداد 7 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری‌های عفونی و واگیردار و نیز علیه انگل‌های داخلی و خارج بدن مایه‌کوبی شدند و همچنین تعداد 20 هزار رأس دام سبک و سنگین و 9 هزار قطعه طیور بومی نیز در این مناطق تحت واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیردار از جمله آنتروتوکسمی، قانقاریا و ... قرار گرفتند.

 

 

نظر شما
ادامه