کد خبر: ۱۱۰۶
دکتر خلج : بیماری تب برفکی هم به معیشت دامداران ضربه خواهد زد و هم به اقتصاد کشور خسارت‌های بسیار زیادی وارد خواهد کرد. وی اضافه کرد: کشور‌هایی که بیماری تب برفکی دارند طبق نظر سازمان جهانی بهداشت دام نمی‌توانند کالاهای دامی خود را صادر کنند...

حکیم مهر -  معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: بیماری تب برفکی هم به معیشت دامداران ضربه خواهد زد و هم به اقتصاد کشور خسارت‌های بسیار زیادی وارد خواهد کرد.

دکتر مهدی خلج در سمینار آموزشی تب برفکی ویژه دامداران استان قم که در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: ما امیدواریم که با برگزری این سمینار آموزش بتوانیم راهکاری برای تعامل هرچه بهتر بین مسئولان دامپزشکی و دامداران استان قرار دهیم.
وی ادامه داد: هر بیماری که به سرعت منتشر شود و قابلیت واگیری بسیار زیاد داشته باشد و بتواند مرز‌های بین‌المللی را طی کند بیماری فرامرزی خواهد بود که تب برفکی یکی از این بیماری‌هاست که خسارت اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری مهلک است، یادآور شد: بیماری تب برفکی هم به معیشت دامداران ضربه خواهد زد و هم به اقتصاد کشور خسارت‌های بسیار زیادی وارد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: کشور‌هایی که بیماری تب برفکی دارند طبق نظر سازمان جهانی بهداشت دام نمی‌توانند کالاهای دامی خود را صادر کنند.
خلج با بیان اینکه ایران برای کنترل بیماری دام سالانه بیش از 25 میلیارد تومان هزینه می‌کند، خاطرنشان کرد: یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با بیماری دام مقابله کند و به همین منظور ما سال گذشته همه مقامات علمی دنیا و مسئولین دامپزشکی 14 کشور همسایه را در شیراز گرد ‌هم آوردیم تا راهکاری برای کنترل بیماری دام و به ویژه تب برفکی پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: در سندی که در شیراز تهیه شد، مقرر شده است که کشور ایران تا سال 2020 هیچ مشکلی از نظر درمانگاه تب برفکی نداشته باشد و یکی دیگر از موضوعات این سند همکاری دامداران با مسئولان اجرایی است که مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با مثبت خواندن برگزاری سمینار آموزشی تب برفکی ویژه دامداران در استان قم بیان داشت: استان قم به دلیل واردات دام از 21 استان و صادرات به بیش از 23 استان کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و قم امروز به عنوان یک بارانداز موقت در کشور مطرح است.
وی گفت: قم می‌تواند مرکزی باشد که همه تلاش‌های دولت در مقابله با بیماری دام را به عرصه شکست برساند، ما نمی‌گوییم که محدودیت یا ممنوعیتی برای پرورش دهندگان و منتقل‌کنندگان دام ایجاد شود بلکه قصد داریم با همفکری یکدیگر راهی برای کنترل بیماری ارائه کنیم.
خلج اضافه کرد: ما قصد داریم تا با برگزاری این نشست صمیمانه راهکاری اتخاذ کنیم تا دامداران به سود بیشتری دست یابند و منفعت ملی نیز افزایش یابد.
وی گفت: امروز جهان به سمت یکپارچه شدن حرکت می‌کند و سازمان جهانی قصد دارد تا قوانین خود را در جهان حاکم کند و ما اگر نتوانیم بیماری را کنترل کنیم نمی‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم.

 

توضیح حکیم مهر : خبرگزاری فارس در این خبر ، دکتر مهدی خلج را با عنوان معاون سازمان دامپزشکی کشور معرفی کرده است. این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تازگی در حکمی دکتر چرخکار را به جای ایشان منصوب و در گفتگو با حکیم مهر ، دکتر خلج را مسئول Eu. Focal point FMD معرفی نمود.

 

نظر شما
ادامه