کد خبر: ۱۰۸۲۹

حکیم مهر - مدیرکل تکثیر و پرورش آبزیان از برداشت حدود 13 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری خبرداد و گفت: بسته حمایتی صنعت میگو به تازگی اجرایی شده و از نظر اقتصادی تاثیری در تولید امسال نداشته است بلکه باعث دو برابر شدن تولید سال آینده خواهد شد.

امیدرضا اصغری سطح زیر کشت میگو پرورشی در کشور را 4400 هکتار عنوان و پیش‌بینی کرد: امسال 12 تا 13 هزار تن میگو از این سطح برداشت شود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته هشت هزار تن میگو پرورشی در کشور تولید شد، گفت: با توجه به اجرایی شدن بسته حمایتی صنعت میگو در سال جاری پرورش‌دهندگان برای فعال کردن مزارع خود انگیزه پیدا کردند واین امر باعث افزایش چشمگیر تولید میگو شده است.

به گفته اصغری بیشترین برداشت میگو از استخرهای پرورشی در سال جاری مربوط به استان بوشهر خواهد بود که 2500 هکتار سطح زیر کشت دارد.

مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات تصریح کرد: فعال شدن سطح زیر کشت میگو تابع تامین نهاده‌های آن است و بسته حمایتی صنعت میگو زمانی اجرا شد که تولید امسال صورت گرفته بود و اجرایی شدن این مصوبه عامل افزایش تولید نبوده و از نظر اقتصادی در توسعه سطح زیر کشت تاثیرگذار نبوده است و تنها انگیزه‌ای برای فعال شدن مزارع را در برداشته است.

وی گفت: پنج ماه پیش تولیدکنندگان با شرایط و امکانات قبلی خود وارد تولید میگو شده‌اند و مزارع‌شان را آماده‌ کردند و این بسته حمایتی به تازگی در حال اجرایی شدن است.

اصغری اظهار کرد: با توجه به اجرایی شدن این مصوبه و بخشودگی سود و جرائم پرورش‌دهندگان سال آینده تاثیر این مصوبه را در میزان تولید محصول میگو خواهیم دید و تولید را به دو برابر افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات اعلام کرد:‌ طبق برنامه پنجم توسعه باید 10 هزار و 850 تن میگو پرورشی از مزارع کشور برداشت شود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند مناسب تولید سه برابر پیش بینی برنامه میگو تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه چهارم توسعه نیز باید 48 هزار تن میگو تولید می‌شد که به دلیل بیماری و مشکلات نقدینگی این صنعت، این میزان تولید محقق نشد و میزان هدف گذاری تولید در برنامه پنجم توسعه تغییر کرد.

180 میلیارد تومان بدهی سود و جرائم و دیرکرد وام‌های صنعت میگو به بانک‌هاست که بر اساس مصوبه دولت مقرر شده این مبلغ در قالب یک بسته حمایتی از سوی دولت با بانک‌های عامل تسویه شود که پس از هشت سال از گذشت این مصوبه بالاخره 100 میلیارد تومان از این مبلغ در بودجه سال گذشته در نظر گرفته شد و پس از طی کش و قوس‌های فراوان نهایتا از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده و در چهار استان جنوبی در حال اجراست.

 

نظر شما
ادامه