کد خبر: ۱۰۷۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در پایان یک دوره 6 ماهه پرورش ماهیان تیلاپیای قرمز در استخر خاکی 500 مترمربعی مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی- بافق مهرماه سال جاری ، مقدار 1025 کیلوگرم ماهی با میانگین وزن 517 گرم صید شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، این ماهیان با میانگین وزن اولیه 60 گرم نیمه اول فروردین ماه با تراکم 4.2 قطعه برمترمربع ذخیره سازی شده بودند. میزان بازماندگی این ماهیان در طول دوره %94.4، ضریب تبدیل غذایی 0.7 و ضریب رشد روزانه 2.5 گرم برروز بود. در این دوره پرورش بدون استفاده از تعویض شدید آب، کوددهی مرتب و استفاده از تولیدات طبیعی که موجب کاهش قابل توجه هزینه های تولید می شود و از ویژگی های ماهیان تیلاپیای پرورشی است در شرایط استخرهای خاکی بخوبی حاصل گردید.

این مقدار صید معادل 20 تن برهکتار تولید در شرایط پرورش غیرمتراکم می باشد و در شرایطی که بهره برداری کنونی از مزارع پرورش ماهیان گرمابی در شرایط استخرهای خاکی کشور برداشت 6 – 4 تن برهکتار کپورماهیان است، در آبزی پروری کشور بی سابقه و در تولید محصولات کشاورزی کشور کم نظیر محسوب می شود.

این دستاورد به عنوان نمونه ای از یافته های مطالعات کاربردی تیلاپیا توسط کارشناسان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی- بافق یزد، چشم انداز روشن معرفی تیلاپیا به صنعت آبزی پروری مناطق مرکزی کشور است.

شایان ذکر است درحال حاضر پروژه های متعددی باهدف افزایش تولید تیلاپیا درواحد سطح/حجم و پرورش نیمه متراکم و متراکم این آبزی و افزایش بهره وری با منظور شدن ملاحظات زیست محیطی در مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی دردست اجراء می باشد که افق روشن امیدوارکننده ای درزمینه تحول در آبزی پروری کشور گشوده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
2
0
پرورش تیلاپیا در شرایط قرنتینه ای وکارشناسی با هزینه پژوهشی در شرایط محدودنمی تواند معیاری برای توجیه داشته باشد.این ماهی بومی ایران نیست و این گونه عدد سازی وضریب دادن ها نمی تواند به حقیقت نزدیک باشد ذهن سرمایه گذاران را به این فرمایشات مخدوش نفرمائید مانند تولیدات میگو که وعده می دادند هر هکتار ده تن میگو از قرار کیلوئی ده دلار که بعد از بیست سال تولید به 7 تا8 هزار تن رسیده؟
نظر شما
ادامه