کد خبر: ۱۰۶۳۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - دکتر شهرام موحدی / دامپزشک در یادداشتی که برای مدیرمسئول حکیم مهر ارسال نموده نوشته است :

 

" بنام خدا

14 مهر روز دامپزشکی مبارک باد ، اما ........

پارادوکس وضعیت دامپزشکان در ایران، سال به سال پیچیده‌تر می‌شود و روز دامپزشک، حداقل بهانه‌ای برای بازگویی آن است؛

دامپزشکان از نگاه مردم، قشر ناشناخته ای هستند و ازنگاه مسئولان دولتی، افراد پرتوقعی هستند که نه تنها نیازی به توجه و حمایت ندارند، که می‌توان هر روز بر آنها سخت‌تر گرفت.

در مقابل، جامعه دامپزشکان ایرانی هم سال‌به سال ناراضی‌تر و از وضعیت موجود، ناامیدتر می‌شوند. در این وضعیت باخت‌-باخت، همه ناراضی‌اند؛ چه دامداران و مرغداران که به‌جز با پرداخت هزینه زیاد دارویی ، خدمات درمانی استاندارد دریافت نمی‌کند و چه دامپزشکی که وقتی تحصیلات و زحمات یک عمر خود را با دیگرانی مقایسه می‌کند که یک شبه راه صدساله رفته‌اند، خود را مغبون می‌بیند.

این نارضایتی اما وقتی اهمیت مضاعف می‌یابد که پای بهداشت عمومی جامعه( بیماریهای قایل انتقال بین انسان و دام) و جان انسان‌ها به میان می‌آید. آیا از دامپزشکی که ناامید و بی‌انگیزه و سرخورده است می‌توان انتظار داشت وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد؟

روز دامپزشک امسال، درحالی فرا‌می‌رسد که گذشته از مشکلات معیشتی گریبانگیر اغلب دامپزشکان دولتی و دامپزشکان جوان ، جایگاه اجتماعی، فرهنگی و حقوقی دامپزشکان هم بیش از همیشه مورد تهدید واقع شده، چنان که حقوق دامپزشکان دولتی ، امروز مورد هجمه کلامی و مقرراتی مناصب مختلف قرار گرفته است و این در حالی است که با وجود سابقه بسیار درخشان دامپزشکی در ایران ، این روزها بحث دامپزشکی در کشور با معضلات اجتماعی در آمیخته است و منجر به این شده که جایگاه دامپزشکان دچار تزلزل شود و این باعث شده هر فردی به خودش اجازه بدهد دامپزشکان را با روش‌های مختلف تهدید یا تحقیر کند .

جایگاه دامپزشکان کجاست ؟

با وجود اینکه حرفه دامپزشکی یک شغل ویژه است اما به صورت ویژه به جامعه دامپزشکی نگاه نمی شود و بعد از گذشت سالها هنوز جایگاه جامعه دامپزشکی در کشور تعریف و تبیین نشده و لذا می بینیم که انگیزه دانشجویان دامپزشکی هر روز کمتر می شود.

می توان عدم تبیین جایگاه جامعه دامپزشکی در کشور را به عنوان مهم‌ترین تهدید حرفه دامپزشکی نام برد. و این در حالی است که اگرچه موفقیت‌هایی در عرصه‌های مختلف علمی، درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها داشته‌ایم، اما متاسفانه دامپزشکان در شرایط سختی به سر می برند.

وضعیت درآمدی و شغلی دامپزشکان تناسبی با سختی‌ها و طول دوران تحصیلی ندارد؛ به طوری که امروزه، بسیاری از دامپزشکان دولتی و خصوصی با مسائل معیشتی دست به گریبان هستند

.روز دامپزشکی، حداقل فرصتی برای فکر کردن به این موضوعات است."

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک سرشکسته
|
-
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
0
دامپزشکی آنقدر در گمنامی است که آقای دکتر معلم در برنامه پایش یکشنبه شب اصلا نمی داند که این هفته، هفته دامپزشکی است وهفته نیروی انتظامی را به مردم تبریک می گوید. به نظر می رسد آقای دکتر موحدی هم از این موضوع اطلاعی نداشته باشند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
0
وقتی دامپزشکان بین خودشون اختلاف دارند جاه طلبی و زیاده خواهی بعضیها دامپزشکان را چند دسته کرده منافع اشخاص منافع صنف را دچار مشکل کرده از دیگران چه انتظاریه که دامپزشکی را بفهمند
سیاوش
|
-
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
0
0
به نظرم به جای گله و گله گذاری باید در عمل شأن خود رو حفظ کنیم و بالاتر ببریم. اگر هر دامپزشکی اصول اخلاق حرفه ای رو رعایت کنه اونوقت شأن کل رشته حفظ می شه و افزایش پیدا می کنه. برای رعایت این اصول هم لازم نیست منتظر باشیم اول دیگران شروع کنن. گیریم اصلاً همه هم رعایت نکنن، باز یک نفر هم می تونه در اجتماع دور و بر خودش اثر بسیار قویی داشته باشه و این اثر در بین افراد جامعه سریع پخش می شه (که مثلاً دامپزشکا آدمای خوبین، بدین، پولین، منصفن و ...). بعضی موارد بسیار مهم مثل بدگویی نکردن و غیبت نکردن از کار و تشخیص سایر همکاران، تخریب نکردن همکارمان جلوی دامدار (حتی اگر فرضاً همکارمان کارش رو درست انجام نداده باشه)، تن ندادن به کارهای سطح پایین و خارج از وظیفه ما، تن ندادن به حق الزحمه پایین در مواقعی که صاحب کار توان پرداخت مبلغ عرف را دارد، احترام به جان و زندگی حیوانات و علاقه نشان دادن و مسلماً علاقه قلبی داشتن به حیوانات، رعایت اصول کاری و درمانی صحیح و پرهیز از کارهای اصطلاحاً من در آوردی که اغلب منجر به ضرر به دامدار می شوند، برقراری ارتباط با صاحب دام با زبان خود وی (پرهیز از آموزش موارد تخصصی و پیچیده به دامدار طوری که فکر کند یک ساعته دکتر شده و از طرف دیگر پرهیز از دست کم گرفتن اطلاعات صاحب دام)، رعایت فاصله و حریم لازم بین صاحب دام و دامپزشک، پرهیز از هر نوع درگیری مستقیم با صاحب دام و متعاقباً پیگیری موارد از مجاری قانونی، پرهیز از اظهار نظر در مواردی که اطلاع کافی در آن مورد نداریم و متعاقباً ارجاع دادن صاحب دام به افراد یا مراکز تخصصی تر. و بسیاری کدهای حرفه ای دیگر که جای آموزش آنها در دانشگاه های ما واقعاً خالی است ولیکن نقش بسیار مهمی در آینده کاری و شئون حرفه ای دامپزشکان دارد.
درستکار
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
0
0
مطلب بسیار با محتوایی بود . مدتها بود مقاله ای به این خوبی در خصوص دامپزشکی نخوانده بودم از دکتر موحدی تشکر می کنم .
دامبزشك
|
-
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
0
0
وقتي در رسانه هاي جمعي صحبتي از اين روز نيست تبريك اين روز به همديكر نيز غريبست
نظر شما
ادامه