کد خبر: ۱۰۶۱۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اراک، آذربایجان غربی و قم

 

در نیمه نخست امسال 6 هزار تن گوشت در اراک تولید شد


رئیس شبکه دامپزشکی اراک از تولید 6 هزار و 92 تن گوشت قرمز و سفید در 6 ماهه گذشته در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی سیروس سلمان‌نژاد اظهار داشت: در پی بازدیدهای کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی بیش از شش هزار تن گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه‌های صنعتی شهرستان مورد آزمایش قرار گرفته و سلامت آن به تایید رسید.
وی تصریح کرد: این میزان گوشت از کشتار 50 هزار رأس دام سبک و سنگین و یک هزار و 643 هزار قطعه طیور گوشتی تولید شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک تضمین سلامت غذایی را یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در این مدت 9 هزار و 150 مورد بازدید بهداشتی با هدف تضمین سلامت و امنیت مواد غذایی توسط کارشناسان این شبکه از مراکز تولید، نگهداری و توزیع  فرآورده‌های خام دامی به عمل آمده است که در این بازدیدها حدود 60 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم‌سازی شد.
رئیس شبکه دامپزشکی اراک ادامه داد: در این بازدیدها 62 نفر از متخلفین بهداشت عمومی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند که احکام صادره برای این متخلفین شامل ضبط و امحاء کالا و تعطیلی سه واحد و جریمه نقدی بوده است.

--------------------------------

 

انجام بیش از 41هزار مورد آزمایش تشخیصی دامپزشکی در آذربایجان غربی


41 هزارو 536 مورد آزمایش تشخیص بیماریها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی در دامپزشکی آذربایجان غربی انجام یافته است .
اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی جهت ایفای نقش نظارتی و حکومتی خود در راستای تشخیص انواع بیماریهای دام، طیور ، آبزیان و ... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذائی و نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده های داروئی در مواد غذائی مورد مصرف مردم ، با امکانات و تجهیزات موجود در آزمایشگاه ممتاز منطقه ای شمال غرب کشور با دارا بودن بخشهای آنالیز مواد غذائی ، آنالیز فراورده های خام دامی ، الایزای مواد غذائی ،Hplc   ، GC ، سرولوژی ، میکروبیولوژی ،انگل شناسی و بخش pcr و همچنین در 4 آزمایشگاه درجه یک ، 7 آزمایشگاه درجه دو و 5 آزمایشگاه درجه سه در شبکه های دامپزشکی در سطح استان در طول شش ماهه اول سال 91 توانسته است اقدام به انجام آزمایشات زیر نماید :
1 -    آزمایش سرولوژی دام     9440   مورد
2 -   آزمایش سرولوژی طیور   25418مورد
 3-   آزمایش آنالیز شیمی       901 مورد
4 -   کشت میکروبی                3541  مورد
 5 -  آزمایش سم شناسی     8  مورد
 6 -  آزمایش انگل شناسی    1627  مورد
7 – 601                                  pcrمورد

--------------------------------

 

رفیعی به مهر خبر داد:
نظارت روزانه اکیپ‌های دامپزشکی بر دامداری‌های قم


مدیر کل دامپزشکی استان قم با اشاره به اجرای طرح واکسیناسون دام در برابر تب برفکی در بخش‌های قم، از انجام نظارت روزانه اکیپ‌های دامپزشکی بر دامدار‌ی‌های این استان خبر داد.
مهدی رفیعی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اکیپ های دامپزشکی قم به صورت روزانه از دامداری‌های این استان بازدید و نظارت کرده و به واکسیناسیون دامها در صورت نیاز می پردازند.

وی گفت: واکسیناسیون‌هایی که به صورت روزانه انجام می‌شود شامل واکسن آبله گوسفندی و بزی، شاربن گوسفندی و گاوی، در خصوص اسب مش مشه و کزار، واکسن بروسلوز گاوی و گوسفندی، واکسن هاری، طاعون گوسفندی، واکسن آنتروتوکسمی، آگالاکسی، قانقاریا و شاربن علامتی می‌شود.

طرح واکسیناسیون تب برفکی در قم انجام می‌شود

رفیعی بیان کرد: واکسیناسیون تب برفکی در پنج بخش استان قم که شامل سلفچگان، جعفریه، مرکزی، قنوات و خلجستان می‌شود انجام می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تب برفکی رایگان است، افزود: این واکسیناسیون از پنجم مهرماه آغاز شده و تا 30 مهر نیز ادامه می یابد.

مدیر کل دامپزشکی قم بیان کرد: از آنجایی که تب برفکی واگیر بسیار زیادی دارد و در صورت مبتلا شدن دام به آن خسارات اقتصادی بسیاری را وارد می‌کند واکسیناسیون تب برفکی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: در صورت بروز تب برفکی در دام یا منجر به تلف شدن دام ها می شود و یا آنها را به شدت ضعیف کرده و افت شیر را هم به همراه دارد.

رفیعی بیان کرد: برای جلوگیری از این خسارت‌ها سالیانه در چند نوبت واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان انجام می شود.

یکی از عوامل بروز تب برفکی قاچاق دام است

وی گفت: جعفریه تا حدودی با تب برفکی درگیر بوده است که اکنون با واکسیناسیون انجام شده تاحدودی مشکل برطرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: یکی از عوامل بروز تب برفکی قاچاق دام است که بدون هماهنگی با دامپزشکی انجام می گیرد و هم دامهای سالم را درگیر کرده و هم اطرافیان را متضرر می کند.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
|
-
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
0
0
لطفا مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی آمار آزمایشات GS یا HPLC را جداگانه ارایه نماید چؤن هنؤز بعد از سالها هنؤز راه اندازی نشده اند ؤ مؤاد اؤلیه هم ندارند ؤ ......
ع. آ
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
0
0
با سلام. دمست عزیز آقای حسینی. تا کنون 14 مورد تست HPLC انجام دادن البته سالهای گذشته و البته تا اونجایی که من دورادور پیگیرم. در ضمن داشتن هر دستگاهی به منزله کار با اون نیست. بلکه در مواقع اظطراری و در صورت نیاز استفاده میشه. اخیرا که من به ابنجا سر زدم قراره یه طرح ملی با این دستگاه کار کنن. هزینه های زیادی این تستها دارن که باید سازمان تقبل کنه. پول اداره کل کفاف این هزینه ها رو نمیکنه.
حسینی
|
-
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
0
0
سام به ع.آ : اؤن 14 تایی را که میگید کی ؤ کجا بؤد . همؤنهایی هستند که آزمایشی کار کردن ؤ تا حالا کاربردی نشدن یا اؤنهایی کة امسال دؤره آمؤزشی را گذراندن ؤ تمرین کردن در حالی که چندین ساله ..... اگه بخؤای حرفهای زیادی برای گفتن دارم . مثلاً میتؤنم بگم که چند بار ؤ در چه تاریخهایی اینها را برای چندمین بار افتتاح .... بازم بگم!
امضائ محفوظ
|
-
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
0
0
توجه بینندگان محترم را به امار فعالیتهای ...... استان ... جلب مینماید به امید روزی که مدیران کل محترم استانها فقط ...... را استخدام نمایند
ع. آ
|
-
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
0
0
آقای حسینی، من کاری به اینا ندارم. ولی اگه پول انجام این تست ها رو داری بده بهشون تا انجام بدن. به نظرم میاد کارمند این اداره باشی. بنده خداها هزینه انجام تستو ندارن.
شفیعیان
|
-
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
باسلام
تست hplc برا ملیتین زنبورعسل میتونید انجام بدید؟
باتشکر
حسینی
|
-
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
0
0
آقای ع آ
به نظر میرسه شما این آمارها را دادید که این همه دفاع میکنید . بحث را عوض نکن و مطالب من را دوباره بخون. ............
نظر شما
ادامه