کد خبر: ۱۰۵۶۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، همدان، قاین، خراسان رضوی و بوشهر

 

آغازعملیات واکسیناسیون تب برفکی گوسفندی در استان قم


اداره کل دامپزشکی استان قم عملیات واکسیناسیون تب برفکی گوسفندی را از 5 مهر ماه سال جاری تا پایان این ماه به انجام می رساند. 
براساس گزارش اداره مبارزه بابیماریهای دامی این اداره کل، عملیات مذکورباتوان 2 اکیپ دولتی و23 اکیپ بخش خصوصی صورت خواهدگرفت.

مسئول اداره مبارزه بابیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قم مراکز تحت پوشش رابخشهای مرکزی - خلجستان- جعفریه - کهک وسلفچگان عنوان کرد وافزود واکسیناسیون فوق بصورت رایگان تعداددامهایی که واکسینه خواهندشد راحدود000/400 راس بیان نمود.

وی از کلیه دامداران درخواست نمود با اکیپهای دامپزشکی همکاری لازم رامبذول وبه توصیه های بهداشتی کارشناسان این اداره کل عمل نمایند.

----------------------------------

 

فرماندار شهرستان بهار از کشتارگاه طیور گوشت آوران بازدید کرد


در این بازدید که مسئولین دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند مسائل و مشکلات کشتارگاه طیور همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر کریمی مخصوص ، مدیر کل دامپزشکی استان همدان با اعلام این خبر گفت : با توجه به اینکه نقش کشتارگاه طیور و نحوه عملکرد آن در بهداشت جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است  ، طی هماهنگی به عمل آمده  با آقای گلکار زاده ، فرماندار شهرستان بهار ، مقرر شده بود که یک بازدید گروهی از کشتارگاه طیور گوشت آوران به عمل آید و از نزدیک مسائل و مشکلات  کشتارگاه  مورد بررسی قرار گیرد .
دکتر کریمی مخصوص در ادامه افزود : در همین راستا طی هماهنگی به عمل آمده، سوم مهرماه سال جاری هیئتی متشکل از فرماندارشهرستان بهار ،مدیران ادارت مرتبط شهرستان ،  کارشناسان دامپزشکی ، محیط زیست ، بهداشت محیط ،  معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان  و .... بازدیدی از کشتارگاه طیور گوشت آوران به عمل آوردند  .
مدیر کل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد : در این بازدید مدیریت کشتارگاه گوشت آوران نیز ضمن همراهی هیئت بازدید کننده ،جزئیات کشتار را به سمع بازدید کنندگان رساند و در ادامه این بازدید طی برگزاری جلسه ای مسائل و مشکلات کشتارگاه طیور گوشت آوران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فرماندار شهرستان بهار پیگیری موارد مطرح شده را مورد تاکید قرار دادند.

-----------------------------------

 

سمپاشی بیش از 200 هزار راس دام در قاین


از ابتدای سالجاری بیش از 200 هزار راس دام علیه انگل های خارجی در شهرستان قاین سمپاشی شد.
رئیس دامپزشکی قاین گفت افزود: طی این مدت و به منظور مبارزه با انگل های خارجی بدن دام به ویژه کنه ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تعداد 206 هزار راس دام سبک و سنگین شهرستان و مساحتی بالغ بر یک میلیون و 48 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام علیه انگل های خارجی سمپاشی شده است. به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی قاین،دکتر سید حبیب حسینی خاطرنشان کرد:در راستای تحقق فعالیت های مذکور مقدار 2 هزار لیتر انواع سموم دامی  مصرف گردیده است.وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی با توزیع و مصرف سم رایگان، گام های موثری در جهت کنترل بیماری های انگلی و حمایت از دامداران و روستائیان شهرستان فراهم آورده است.

------------------------------------

 

تولید یک میلیون قطعه مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در هر دوره پرورش در خراسان رضوی


در جهت تولید فراورده های خام دامی سالم تر و در جهت اجرای هرچه بهتر طرح تضمین کیفیت فراورده های خام دامی و با توجه به رویکرد دامپزشکی در حمایت از این تولیدات، میزان تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در استان سیر صعودی داشته است. 
 رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در آستانه 14 مهرماه، روز ملی دامپزشکی با اعلام این مطلب اظهار داشت: هم اکنون در 10 شهرستان استان خراسان رضوی ، با ظرفیت پرورشی در حدود یک میلیون قطعه جوجه کبابی و مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک  در هر دوره پرورشی، پروانه بهداشتی بهره برداری دریافت کرده اند.
دکتر جعفر عطارباشی افزود: ظرف مدت 3 سال که از اجرای این طرح می گذرد، حدود  3درصد ظرفیت پرورشی مرغ گوشتی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و امید آن می رود که در پایان سال، این ظرفیت به 15 درصد افزایش پیدا کند.  وی گفت: به منظور گسترش فرهنگ مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک، امیدواریم  استفاده از این محصول در رستوران ها، آشپزخانه های غذای آماده، بیمارستان ها، مراکز نگهداری سالمندان افزایش پیدا کند. عطارباشی از آمادگی اداره کل دامپزشکی استان برای بررسی درخواست ها در این مورد خبر داد و یادآور شد: دامپزشکی استان، آمادگی کنترل و نظارت بر مصرف این محصول در اماکن ذکر شده را دارد.
وی اعلام داشت: در ابتدای اجرای طرح در استان، مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک، به صورت مداوم در بازار نبود اما هم اکنون با توجه به افزایش تولید این فرآورده، به صورت مستمر مرغ گوشتی تازه و کشتار روز، به صورت بدون مصرف آنتی بیوتیک در دسترس همشهریان عزیز می باشد و امید آن می رود که با اطلاع رسانی بیشتر در شهرستان های دیگر استان نیز  فرهنگ استفاده از مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک گسترش یافته و این محصول بتواند در دسترس دیگر هم استانی ها نیز قرار گیرد. عطارباشی یادآور شد با توجه به اهمیت امنیت غذایی، هشتم مهرماه مصادف با اولین روز از هفته دامپزشکی تحت عنوان«دامپزشکی و غذای سالم» نامگذاری شده است.

-------------------------------------

 

ذخیره‌سازی بیش از 600 میلیون قطعه بچه میگو در بوشهر


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از ذخیره‌سازی بیش از 600 میلیون قطعه بچه میگو در این استان خبر داد.
دکتر مرتضی بحرانی اظهار داشت: در176 مزرعه پرورش میگوی فعال استان بالغ بر 600 میلیون قطعه بچه میگوذخیره‌سازی شده است.
وی افزود: در 176 مزرعه پرورش میگوی فعال استان بالغ بر 600 میلیون قطعه بچه میگو ذخیره ‌سازی شده که بیش از 93 درصد آن از مراکز تکثیر میگوی استان تولید شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: در طی سه ماه فعالیت 10 مرکزتکثیر میگوی استان، 480 مورد بازدید توسط کارشناسان دامپزشکی صورت گرفته که تعداد 674 گواهی نیز در همین راستا صادر شده و همچنین از 176 مزرعه پرورش فعال تاکنون 896 مورد بازدید و تعداد 175 گواهی نیز در این خصوص صادر شده است.
دکتر بحرانی در ارتباط با آزمایشات صورت گرفته در مرکز ملی تشخیص بیماری‌های میگو در طول تکثیر و پرورش میگوها نیز افزود: به مانند سنوات گذشته باحساسیت و دقت آزمایشات لازم در طول دوره تکثیر و پرورش نیز در دستور کارقرار داشته و به همین منظور در دوره تکثیر بیش از سه هزار مورد آزمایش PCR بر روی پست لاروها 986 مورد آزمایش نیز بر روی مولدین و پیش مولدین انجامشده است.
دکتر بحرانی ادامه داد: همچنین تعداد 579 مورد آزمایش بر روی غذای خام و 340مورد آزمایش PCR در طول دوره پرورش بر روی میگوهای پرورشی استان انجام شدهاست و اقدامات نظارتی اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان بوشهر همچنان تا پایان دوره پرورش ادامه دارد.

نظر شما
ادامه