کد خبر: ۱۰۵۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل شیلات گلستان از رها سازی بیش از 28 میلیون بچه ماهی کپور به دریای خزر خبرداد.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: ماهی کپور یکی از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین ماهیان اقتصادی استان گلستان محسوب می‌شود و امسال بیش از 28 بچه ماهی کپور به دریا رهاسازی شده است.

علی اکبر پاسندی افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با تلاش مضاعف کارشناسان شیلات استان به روش تکثیر نیمه طبیعی موفق به تولید 28 میلیون و 166 هزار و 980 بچه ماهی کپور شده‌ایم.

پاسندی با بیان اینکه این میزان تولید کپور دریایی در زمان فعالیت شیلات گلستان بی سابقه بوده است، گفت: از سال 76 تاکنون که شیلات استان در امر تکثیر ماهی کپور فعالیت می‌کند امسال بیشترین تولید را داشته ایم بطوری که متوسط تولید بچه ماهی در هکتار 828 هزار و 440 قطعه بوده است.

وی افزود: این تعداد بچه ماهی کپور در دو مرکز تکثیر استان در سطح 28 هکتار با تولید 24 میلیون و 693 هزار و 950 قطعه در شهرستان آق قلا و کلمه سیجوال در سطح شش هکتار با تولید سه میلیون و 473 هزار و 30 قطعه بچه ماهی در شهرستان بندرترکمن تولید شده است.

مدیرکل شیلات گلستان خاطر نشان کرد: ماهی کپور اکثراً در گلستان تکثیر، تولید و رهاسازی می‌شود و در سال جاری 30 درصد کل تولید بچه ماهی را در استان به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات گلستان بازسازی ذخایر دریای خزر را به عنوان یک اصل حاکمیتی و استراتژی ضروری شیلات استان عنوان کرد و افزود: ذخایر دریای خزر نیاز به ساماندهی و برنامه‌ریزی های مدون دارد که این مساله می تواند به پایداری و اشتغال صیادان و ترمیم ذخایر کمک شایانی کند.

وی گفت: به منظور بازسازی ذخایر گونه‌های در حال انقراض باید به سه اصل مهم؛ تنظیم فعالیت های صید، بازسازی مکان های تخریب شده پرورش لارو و تخم ریزی، افزایش ذخایر از طریق تکثیر و رهاسازی و عدم حضور صیادان غیرمجاز و بهره برداری غیرمسئولانه توجه کرد.

پاسندی با اشاره به تعداد بچه ماهیان کپور رها شده در سنوات گذشته گفت: از سال 76 تاکنون تعداد 150 میلیون و 627 هزار و 143 بچه ماهی کپور تولید و در رودخانه های منتهی به دریا رها شده است.

از آنجایی که صیادان مجاز فقط مشغول برداشت از دریا در فصل صید هستند شایسته است در خصوص بازسازی و حفاظت از ذخایر دریا مشارکت فعال داشته باشند و بستر لازم برای اجرایی کردن اصل 44 مبنی بر واگذاری مراکز تکثیر ماهیان استخوانی به بهره برداران دریا نیز وجود دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
0
0
....... ولی بفرمایید بازده و برگشت صدها میلیون بچه ماهی کپور دریایی چند در صد به سبد غذایی مردم رسیده است ؟.........
نظر شما
ادامه