کد خبر: ۱۰۵۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل شیلات مازندران پیش بینی کرد: بیش از سه هزار تن ماهی قزل آلا با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی درمازندران تولید شود.

حبیب‌نژاد اظهار کرد: بهره‌گیری از منابع آبی مختلف و روش‌های نوین پرورش آبزیان برای تولید ماهی و ایجاد فرصت های شغلی جدید و همچنین افزایش درآمد خانواده های روستائی امری ضروری است.

وی گفت: یکی ازظرفیت‌های مناسب استان مازندران در زمینه آبزی‌پروری وجود بالغ بر 100 هزار حلقه چاه‌های کشاورزی است که برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی اعم از برنج کاری، باغداری و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با برنامه‌ریزی و ایجاد مزارع خرد به مساحت‌های 200 الی 400 مترمربع در مجاورت این چاه‌ها از این منابع به صورت دو منظوره پرورش ماهی قزل آلا و تامین آب کشاورزی بهره‌برداری کرد.

حبیب نژاد افزود: در مازندران حدود 150 واحد مزارع پرورش ماهی قزل آلا در مجاورت چاه‌های کشاورزی مشغول فعالیت هستند که در سال گذشته حدود 2720 تن ماهی قزل آلا تولید و به بازار مصرف عرضه کردند.

او پیش‌بینی کرد: در سال جاری رقم تولید به 3111 تن افزایش یابد.

وی تعداد شاغلان در این مزارع را حدود 400 نفر اعلام و تصریح کرد: علاوه بر مزارع فعال فوق، تاکنون 50 فقره پروانه تاسیس در این بخش صادر شده که تعداد 28 مزرعه درحال ساخت بوده و بقیه درنوبت دریافت تسهیلات برای احداث مزرعه هستند.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: تعداد 40 فقره موافقت اصولی باعنوان پرورش نیمه تراکم ماهی قزل آلا با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی صادر شده و امید می‌رود پس از طی مراحل اداری موفق به اخذ پروانه تاسیس شوند.

به گفته او پایان برنامه پنجم توسعه تعداد مزارع خرد پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی از 150حلقه فعلی به 300 واحد افزایش و تولید در این مزارع نیز به 4230 تن برسد که کارشناسان شیلاتی ارزش اقتصادی فعالیت شیلاتی دراین بخش را حدود 200 میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
0
0
در این مورد به هدر رفتن مقا دیر زیاد ابهای زیر زمینی و کم اب وخشک شدن مزارع برنج وکیفیت بد ماهیان قزل الا از نظر بوی لجن گوشت آنها تو جه بفرمایند.
نظر شما
ادامه